Fokker Services ontkomt niet aan ontslagen

Sneller dan verwacht moet onderhoudsbedrijf Fokker Services inkrimpen. Er vliegen nog te weinig Fokkers rond en andere vliegtuigen gaan elders heen.

AMSTERDAM - De internationale Fokkervloot, ooit Hollands glorie in de luchtvaartbranche, is zo sterk gekrompen dat onderhoudsbedrijf Fokker Services opnieuw moet reorganiseren. Gedwongen ontslagen lijken onafwendbaar nu er steeds minder Fokkervliegtuigen in Europa vliegen. De ondernemingsraad en de vakbonden wachten de concrete plannen af.


Speculeren over de reorganisatieplannen wil hij niet, maar volgens Jörgen Tesselaar, woordvoerder van Fokker Services, zijn ontslagen 'onvermijdelijk'. Sinds de Nederlandse vliegtuigfabriek in 1996 failliet ging, legde Fokker Services zich toe op het onderhoud van de nog vliegende toestellen. Dat aantal slinkt sneller dan verwacht. Bovendien worden de vliegtuigen steeds vaker buiten Europa ingezet, waardoor het onderhoud niet meer door Fokker Services in Nederland kan worden uitgevoerd.


In 1996 werd Fokker failliet verklaard, na jaren staatssteun te hebben gehad. Tot vijftien jaar later bleven plannen voor een herstart van de bouw van het Nederlandse vliegtuig elkaar tevergeefs opvolgen. De laatste poging om de Fokker te laten terugkeren naar de gloriedagen van weleer stamt uit 2011. Toen kondigde ondernemer Jaap Rosen Jacobsen aan met zijn bedrijf NG Aircraft een nieuwe Fokker 100, een KLM Cityhopper, te bouwen. Het zou het energiezuinigste toestel in zijn soort worden en zo de Nederlandse vliegtuigindustrie weer van de grond tillen. Sindsdien is er niets meer van het plan vernomen. Wereldwijd zijn er inmiddels nog 500 Fokkertoestellen over, waarvan nog ongeveer 100 binnen Europa vliegen.


'Natuurlijk is het niet onverwacht dat de onderhoudsopdrachten voor de Fokkervloot afnemen', stelt Tesselaar. Al sinds het faillissement van Fokker heeft het onderhoudsbedrijf geleidelijk aan de strategie ingezet om ook voor andere toestellen het onderhoud te verzorgen, zoals de Airbus en Boeing 737. Te geleidelijk, blijkt nu. 'Het afnemen van de winst op de Fokker-vloot is groter dan de winst op nieuwe opdrachten. Er is een gat ontstaan en dat maakt ontslagen onvermijdelijk.'


Iris van Nieuwenhof, voorzitter van de ondernemingsraad, noemt de focus op nieuwe opdrachten een succesvol ingeslagen weg. Maar voet aan de grond krijgen bij andere vliegtuigfabrikanten is moeilijk. 'Onze naam helpt niet bij opdrachten voor Boeing of Airbus.'


Fokker Services is onderdeel van Fokker Technologies, dat op zijn beurt een dochteronderneming is van industrieconcern Stork. Na het faillissement nam Stork een aantal onderdelen van de vliegtuigfabriek over. In Nederland werken 700 werknemers voor Fokker Services, verspreid over Hoofddorp, Woensdrecht en Oude Meer. Half februari worden concrete reorganisatieplannen verwacht.


Ans van Uffelen, FNV-bestuurder, kan 'geen zinnig woord zeggen' over hoe het afloopt. Dat er een reorganisatie op handen is, is al langer bekend. 'Maar Fokker Services komt niet met plannen', verzucht ze. 'Pas als het bedrijf met een toekomstvisie komt, kunnen wij beoordelen of de aangekondigde ontslagen echt onvermijdelijk zijn.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.