Fokker blijft leerlingen weven voor bedrijf

Fokker gaat, ondanks de onzekere toekomst van de vliegtuigfabriek, gewoon door met het werven van leerlingen voor haar bedrijven...

Van onze economische redactie

AMSTERDAM

In een advertentie van zaterdag 27 januari roept de Aircraft Maintenance School van Fokker Aircraft Services (FAS) in Woensdrecht leerlingen op voor het komende schooljaar. Geïnteresseerden, zo meldt de advertentie waarin behalve het Fokker-logo ook de naam Daimler-Benz Aerospace prijkt, zijn op zaterdag 3 en 10 februari van harte welkom een kijkje in de school en in het bedrijf te komen nemen.

Volgens André van Bruggen, voorzitter van de FAS-ondernemingsraad, is er niets vreemds aan de advertentie. De bedrijfsschool gaat door met leerlingen werven om zo voor een stuk continuering van het bedrijf te zorgen. Het enige vervelende zou volgens Van Bruggen kunnen zijn dat jongelui geen garantie op een vaste baan kan worden geboden als ze straks hun twee- of drie jarige opleiding voor vliegtuigonderhoudsmonteur, -elektromonteur of -schilder/spuiter hebben afgerond.

'Dat is immers afhankelijk van de orderportefeuille van dat moment. Maar dan nog hebben ze een schitterende opleiding achter de rug, waarmee ze zo elders aan de slag kunnen', aldus Van Bruggen.

Het lot van Fokker laat de Franse concurrent Aérospatiale niet koud. 'Aérospatiale kan het zich niet veroorloven om niet geïnteresseerd te zijn in de toekomst van Fokker', zo verklaarde de topman van het Franse staatsbedrijf, Louis Gallois, zaterdag tijdens een bijeenkomst van luchtvaartjournalisten in het Franse Cannes.

Over eventuele interesse van de zijde van Aérospatiale voor de noodlijdende Nederlandse vliegtuigbouwer liet Gallois zich niet uit. In de afgeketste plannen voor de oprichting van een Europees vliegtuigbouwconsortium was voor het Franse bedrijf een belangrijke rol weggelegd.

Aérospatiale bouwt in het samenwerkingsverband ATR samen met het Italiaanse Alenia regionale turboprop-vliegtuigen met 41 tot 70 zitplaatsen. ATR heeft in deze markt, waarin ook de Fokker 50 opereert, een aandeel van 55 procent. ATR werkt op zijn beurt weer samen met de Britse vliegtuigbouwer British Aerospace (BAe) in Aero International Regional (AIR). Avrop International Aerospace, een dochter van BAe, maakt voor AIR straalvliegtuigen met 70 tot 120 zitplaatsen.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden