FM-zender trekt meer luisteraars

Radiostations die een FM-frequentie hebben toegewezen gekregen, maken een grote sprong voorwaarts. Met name Veronica FM, dat per 1 januari van de AM- naar de FM-band verhuisde, gaat vooruit: het marktaandeel groeide met 45 procent....

Van onze verslaggever

AMSTERDAM

Dat blijkt uit voorlopige cijfers over de maand januari, afkomstig van onderzoeksbureau Intomart, dat de marktaandelen van radiostations onderzoekt in opdracht van de publieke en commerciële omroepen. In maart worden de definitieve, tweemaandelijkse cijfers bekendgemaakt.

De tussentijdse cijfers lijken echter te wijzen op een kleine aardverschuiving. Per 1 januari zijn de beschikbare etherfrequenties opnieuw verdeeld. Stations als Radio 538, Radio Noordzee en Classic FM verhuisden naar andere golflengten. Vooral Radio 538 lijkt daarbij veel luisteraars te hebben verloren, mogelijk omdat die moeite hebben de nieuwe frequentie te vinden. Het aandeel van Radio Noordzee steeg echter.

Erik de Zwart, directeur van Radio 538 ontkent echter dat het marktaandeel van het station is gezakt van 7,5 procent in december naar 6,3 procent in januari. 'Wij zijn gestegen', weet hij zeker. 'Ik kan tachtig andere steekproeven laten zien waaruit dat blijkt.' Hij verwijst naar telefonische steekproeven, ook van Intomart, die marktaandelen tussen 8,7 en 12 procent opleveren.

De vijf landelijke publieke zenders blijven over het geheel genomen terrein verliezen aan commerciële stations, evenals in de laatste maanden van 1997. Alleen Radio 3 stijgt van 11,9 naar 13,2 procent. Die stijging is echter enigzins vertekend, omdat het station in december ver terugzakte.

In de periode september tot en met november zag het station zijn marktaandeel gestaag klimmen, waarna in december de 'jaarlijkse dip' volgde, zoals muzieksamensteller B. Houdijk van Radio 3 het omschrijft. 'Tijdens de feestdagen verliezen we elk jaar luisteraars aan de sfeermuziek van Sky Radio.'

Dat station zet intussen zijn opmars voort, nu uitkomend op 16,1 procent. De zender voert daarmee de topvijf aan, gevolgd door Radio 3 (13,2 procent), Radio 10 Gold (8,5 procent) Radio 2 (8,3 procent) en Radio 1 (8,1 procent).

In het algemeen wordt het luisteren naar de radio populairder, zo blijkt uit de cijfers. In januari 1997 luisterde de Nederlander tusen zeven uur 's ochtends en twaalf uur 's nachts gemiddeld 178 minuten naar de radio. Een maand geleden was dat gestegen tot 190 minuten.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden