Floris Meydam

'Ik heb het Bécelflesje van Calvé ontworpen en daarmee een bijdrage geleverd aan de vaderlandse slaoliecultuur die tot nu alleen door Jan Toorop is geëvenaard.' Die woorden sprak glaskunstenaar Floris Meydam toen hij de Vriendenprijs van de Vereniging Vrienden van Modern Glas kreeg uitgereikt, in 1994. Het is Floris Meydam ten voeten uit, zegt zijn goede vriend Joan Temminck: 'Hollands, nuchter, en relativerend.' Zondag overleed de man die samen met A.D. Copier en Willem Heesen het Leerdamse glas wereldberoemd heeft gemaakt, in zijn woonplaats Leerdam, 91 jaar oud. Hij ontving vele nationale en internationale prijzen voor zijn ontwerpen, en zijn werk is vertegenwoordigd in musea over de hele wereld.


Meydam was 16 toen hij als decoratie-ontwerper op de reclameafdeling van de fabriek aan de slag ging. In 1949 werd hij er hoofd van de ontwerpafdeling, om daar tot zijn pensionering, in 1988, te blijven. Bekend werd hij in de jaren vijftig onder andere met zijn sierflessen in rood en groen, en met zijn servies Black Princess.


Een industrieel ontwerper pur sang, wars van gefrutsel, helder in zijn kleurgebruik. In 1999 schreef Wim Crouwel in zijn inleiding in het boek Floris Meydam Glass: 'Toen lang geleden het Engelse begrip 'design' nog niet zo'n doortrapt marketinggereedschap was en je het nog niet in elke advertentie kon lezen als aanprijzing van elk krom ontwerp dat je maar kunt bedenken, was Floris Meydam werkelijk al een designer.'


Eigenzinnig was Meydam ook. Toen de directie van de Glasfabriek hem in de jaren zeventig opdroeg meer kleur te gebruiken in zijn ontwerpen, ging Meydam over op wit. Temminck: 'Hij vond: de directie had geen bemoeienis met het artistieke beleid.'


Na zijn pensionering maakte Meydam alleen nog unica in studio's van meesterglasblazers in het buitenland: objecten in helder kristal, de wiebelkom, dikwandige objecten met kleurvlekken, al dan niet gedecoreerd met luchtbelletjes. Neil Wilkin, met wie hij veel werkte, drukte hem op zijn 83ste een blaaspijp in de hand. 'Dat was voor het eerst in mijn leven dat ik het materiaal in mijn handen hield', bekende hij in 2005.


Zijn laatste ontwerp was het Ariane-vaasje, ter herinnering aan de geboorte van prinses Ariane.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden