Flitspaden

De afgelopen week besteedde de Volkskrant aandacht aan flitsfietsen en fietssnelwegen (Katern 2, 8 december’).

Dat zijn ruime en goed aangelegde snelle fietsverbindingen die automobilisten moeten verleiden tot meer fietsen.

Dit is een mooi initiatief, en ik geloof beslist dat het gaat werken. Maar toch bekroop me een gevoel dat er nog een wereld blijft liggen: de steden zelf. De meeste flitspaden stoppen aan de rand van de stad, heten nog wel flitspad, maar stranden al heel snel bijstoplichten en veel te smalle Het is blijkbaar erg moeilijk om goede snelle verbindingen aan te leggen.

Nederland zou de wereld kunnen laten zien wat er gebeurt als je fietsen echt serieus neemt. Leg verhoogde fietsbruggen aan over de drukte gedeelten van de stad heen. Leg om de paar kilometer een afrit aan, zodat deze routes vooral gebruikt gaan worden voor doorgaand verkeer. Op de grond komen alleen wat palen te staan, hoog boven het verkeer komen prefab segmenten. In lichtgewicht buisconstructies is het droog en windvrij fietsen.

Duur? Dat is maar hoe je het bekijkt. Want wat kost een nieuwe tramlijn, of een metro? En hoeveel mensen maken daar gebruik van? En voor snelwegen worden miljarden uitgegeven.

Ik weet zeker dat het heel goed zal zijn voor de Nederlandse industrie, hier kan zelfs Mark Rutte blij van worden.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden