'Flitsmenigte' dé happening voor internetters

Na New York, Boston, San Francisco, Rome, Berlijn en Wenen maakt dan eindelijk ook de Britse hoofdstad Londen donderdag om 18.30 uur kennis met de flash mob, de flitsmenigte....

Van onze verslaggevers Alex Burghoorn Itai Mol

Het begint als een opdracht van Hare Majesteits Geheime Dienst. '(1) Zet overdag, op donderdag 7 augustus, je horloge gelijk met de website www.timeticker.com', is de eerste van zes instructies, per e-mail verspreid.

Het retouradres is londonmobs@yahoo.com – géén persoonsnaam erbij. Korte toelichting: 'Je bent nu officieel uitgenodigd voor de eerste Mob in Groot-Brittannië. Voor het geval je het niet weet: een MOB is een raadselachtige samenkomst van mensen op één plek voor een korte tijd.' Geheimzinnig, dat zeker, maar niet gevaarlijk: de menigte doet vol overgave iets zinloos.

Na New York, Boston, San Francisco, Rome, Berlijn en Wenen maakt dan eindelijk ook de Britse hoofdstad aanstaande donderdag om 18.30 uur kennis met de flash mob, de flitsmenigte. Met zijn vrolijke, anarchistische inslag houdt flash mobben het midden tussen een happening uit de sixties en een zomergekte uit het internettijdperk. 'Het centrum' van Amsterdam is vrijdag aan de beurt, evenals het plein voor het gemeentehuis van Tartu in Estland ('neem een krant mee') en Stuttgart, waar bij de trappen tegenover het Schlosspark flash mobbers om 15.15 uur aan voorbijgangers vragen om 99 cent ('wat de reactie ook is, zeg daarna nein verdammt').

Terug naar Londen, instructie nummer twee. De flash mobbers verzamelen zich donderdag om 18.17 uur in drie pubs rond Tottenham Court Road in het centrum van de stad – misschien zijn er drie deelnemers, wie weet zelfs driehonderd. 'Wie Ram, Weegschaal, Stier of Schorpioen is gaat naar Fitzrovia Pub aan Goodge St. 18. Neem een drankje, doe normaal en hou de fruitautomaat in de gaten.' Aldaar maakt zich een mob-organisator, een moberator, bekend en die verstrekt verdere aanwijzingen: waarheen om halfzeven te gaan en wat daar te doen.

De geslaagde flash mobs in New York – waar het op 3 juni is begonnen – en Rome – waar op 24 juli zich de eerste Europese flitsmenigte verzamelde – dienen Londen als voorbeeld. Het personeel van de Romeinse mega-boeken-plaat-winkel Messaggerie Musicali zag ineens een horde klanten de zaak binnenkomen die vroegen om niet bestaande boeken van niet bestaande auteurs.

In het New Yorkse warenhuis Macy's aan Broadway vroegen een paar honderd flash mobbers om een 'Liefdestapijt'. Uit het verslag van flash-mobber-van-heteerste-uur David Danzig: 'We bespraken of we het tapijt zouden kopen. Mensen riepen op een verrassend ordelijke manier voor-en nadelen. We bespraken de prijs, iets minder dan tienduizend dollar, wat niet zo gek veel per persoon zou zijn. Zaken als het formaat, het materiaal, het feit dat het was gemaakt in Pakistan (onze nieuwe vriend in de strijd tegen het terrorisme) en de mogelijkheid van brandvlekken werden redelijk en verstandig bediscussieerd. Na precies tien minuten hebben we gestemd. er was een klein koor van ja's en een overweldigend gedonder aan nee's en toen zijn we snel uiteengegaan.'

Het was essentieel voor de snelle groei van het mob-verschijnsel dat David Danzig zijn verslag stuurde naar het populaire weblog van Sean Savage (cheesebikini.com), die vervolgens de term flash mob heeft gemunt. Nadien is een wildgroei aan mob-sites ontstaan, tot aan Zuid-Korea aan toe.

In de Duitse provinciestad Jena is een flash mob vorige uitgelopen op een flop – 'of noem je dat flopmob, mobflop of flashflop?', vraagt Kris zich af op de verbluffend uitgebreide Duitse site Flash Mob – Wann? Wo Wieso?, waar maar liefst enthousiastelingen uit 78 steden oproepen tot een flash mob bij hen in de buurt.

Verslag van Kris uit Jena: 'Journalisten en cameraploegen waren rijkelijk aanwezig, maar niemand heeft geflashmobt.'

De reactie van Lex: 'Aah, een virtuele flash mob. Heel progressief.' En de reactie van Kinomu: 'Een echte media mob. Hebben de verslaggevers elkaar geïnterviewd, zoals het hoort?' En cheesebikini.com: 'Geven al meer cameramensen en verslaggevers gehoor aan een oproep tot een flash mob dan wie dan ook? Want als dat zo is, kan dat op zichzelf veel lol op leveren.' (Als variant op die press mob bestaat ook al de cop mob waarin de opgetrommelde politieagenten de hoofdrol spelen.) The New York Times, CNN en de grote persbureaus hebben de afgelopen dagen bericht over het mob-verschijnsel. Zuur genoeg voor de New Yorkse uitvinder van de flash mob – een 28-jarige Bill zonder achternaam – schreef The New York Times pas naar aanleiding van een flitsmenigte in Berlijn. De eerste flash mob in de Duitse hoofdstad trok 75 deelnemers en meer dan twintig journalisten. De flitsmenigte lijkt daarmee de underground ontgroeid en dus geven her en der flash mobbers het al op. Alex, de samensteller van Mob(b) log, nam maandag afscheid met de woorden: 'Ik heb andere dingen te doen.'

Intussen roepen de eerste fanatiekelingen op om de flash mob in te zetten voor politieke manifestaties, geïnspireerd door het recent verschenen boek Smart Mobs – The next social revolution van Howard Rheingold. Hij beschrijft daarin de rol van internet en mobiele communicatie bij het organiseren van de min of meer spontane demonstraties die in 1999 de WTO-vergadering hebben in Seattle platgelegd en die in 2001 de val van president Joseph Estrada in de Filipijnen hebben ingeleid.

'Het is allemaal begonnen als een lolletje', zei Bill-zonder-achternaam tegen de Christian Science Monitor over Mob # 1 in de funshop Claire's Accessories. 'Het was een soort van experiment om te zien wat er zou gebeuren' – wel, voor donderdag staat al Mob # 6 in Manhattan op het programma.

Laatste instructie: 'De schoonheid van de flash mob schuilt er deels in dat die plotseling weer oplost in het niets. Ga na de mob verder met wat u anders aan het doen zou zijn. Wacht de instructies voor de volgende mob af.'

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden