Flightplan, The Brave One, The Duchess

Iedere dag tipt de Volkskrant de beste films op televisie.

Jodie Foster in Flightplan.Beeld .

Flightplan (Robert Schwentke, 2005) / The Brave One (Neil Jordan, 2007)

Net 5, 20.30-22.20 uur / 22.20-00.50 uur

Twee films met Jodie Foster vanavond: je kunt het erger treffen. Eerst is ze te zien in het vergezochte, maar geslaagde Flightplan. Dat houdt zich vrijwel de volledige speeltijd op in een passagiersvliegtuig. Ze speelt met energie (en soms net iets te veel hysterie) een verse weduwe die met haar dochter het vliegtuig neemt en haar na een dutje nergens meer kan vinden. Waarom heeft niemand het meisje zien instappen en waarom staat ze niet op de passagierslijst? Zijn die Arabische medepassagiers dan toch terroristen, is het kind dood behalve in Fosters fantasie of heeft de film een andere twist in petto om moederlief beurtelings te laten schreeuwen en rennen? De ware toedracht blijft voor zowel Foster als de toeschouwer lange tijd geheim, zodat de bijzondere locatie een heus psychologisch doolhof wordt, zo benauwend als een jumbojet kan zijn.

Een kleine twee uur later worden Erica Bain (Foster) en haar vriend in The Brave One tot pulp geslagen tijdens een ommetje. Hij overleeft het niet. Als zij drie weken later uit een coma ontwaakt, is haar blik niet meer dezelfde. Ze transformeert geleidelijk van keurige radioreporter naar wraakengel. Eerst koopt ze een wapen, uit angst. Dan moet ze het voor de eerste keer gebruiken, uit zelfverdediging. Daarna zoekt ze het gespuis bewust op. Met Foster transformeert New York. De schoongeveegde straten zien er weer uit als in Death Wish (1974) en Taxi Driver (1976): donker, crimineel, gevaarlijk.

De parallel met de wraakfilms van de jaren zeventig levert een interessante vergelijking op. De wreker is hier een vrouw - niet onbelangrijk bij een regisseur als Neil Jordan (The Crying Game, Byzantium). De Ier combineert opzichtig Amerikaanse 'heilige' symbolen - de vlag, het kruis - met een gitzwarte blik op de samenleving. Het eigen rechter spelen is niet veranderd, al ligt er in The Brave One eerder angst aan de basis dan rechtvaardigheidsgevoel. En dan legt het script ook nog eens letterlijk een link met 9/11 en de (Amerikaanse) zucht naar wraak.

The Duchess (Saul Dibb, 2008)

SBS 9, 20.30-22.40 uur

Sfeervol kostuumdrama dat speelt aan het einde van de 18de eeuw. Keira Knightley is geloofwaardig als een 17-jarige vrouw die wordt uitgehuwelijkt aan een niet al te liefdevolle hertog (Ralph Fiennes). Deze wil vergeefs een zoon van haar en legt meer aandacht aan de dag voor zijn honden dan voor zijn vrouw. Zij ontpopt zich als geëmancipeerde vrouw, die zich zelfs met de politiek gaat bemoeien.

Jerichow (Christian Petzold, 2008)

Film 1 Sundance, 18.55-20.26 uur

De Duitse meesterfilmmaker Christian Petzold (Barbara, Phoenix) staat bekend als een arthouseregisseur, maar hij laat zich steeds weer inspireren door Hollywood-genrefilms en aanverwante literatuur. Zo is deze thriller een fijnmazige bewerking van James M. Cains vaak verfilmde misdaadroman The Postman Always Rings Twice (1934). Dit keer is Benno Fürmann de ongelukkige die valt voor de vrouw van zijn opdrachtgever, met alle bekende fatale gevolgen van dien - hoewel Petzold, met zijn voorliefde voor dubbelzinnige scènes en kale kaders, niet de man is om het vertrouwde stramien tot in de puntjes te volgen. Spannend wat dat, in combinatie met film noir-elementen en het dorre Duitse platteland, aan eigenzinnigs oplevert.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden