Flexibele school zoekt leerlingen

Zwolle Woensdag, twaalf uur ’s middags. Zoals overal in het land staan moeders hun kinderen op te wachten voor de vrije woensdagmiddag....

Van onze verslaggever Robin Gerrits

Een flexibele verdeling van de lessen over de week is slechts een van de punten die basisschool Veerezon bijzonder maken. Ook de ineenvlechting met kinderopvang is bijzonder, de Engelse les vanaf een leeftijd van 2, de op bioritme gebaseerde dagindeling en de plannen om onderwijs te bieden tot en met 14 jaar.

Maar vooral wil Veerezon maatwerk bieden, en zo lijkt ze een oplossing te bieden voor de zoektocht naar de aanpak van grote problemen in het kader van de Onderwijsagenda. Dat maatwerk lijkt makkelijk, als je als piepjonge school nog geen last hebt van ruimtegebrek. Er krijgen nu pas 25 kinderen (4-11 jaar) les.

Voorlopig lijkt die kleine schaal echter enigszins een hinderpaal. Veerezon is zo’n beetje het eerste bouwwerk van de nieuwe wijk Stadshagen II, maar door de economische crisis is onzeker geworden of en hoe snel die Zwolse uitlegwijk er komt. Veerezon wil een volledig flexibel dag- en weekrooster bieden, 52 weken per jaar, maar daarvoor zijn meer leerlingen nodig, anders is het onbetaalbaar. Matser verwacht van de nieuwe kinderopvang vanaf 19 april een vaste instroom van leerlingen.

Tot nu toe heeft de school drie academisch geschoolde leerkrachten, voor een onderbouw- en een bovenbouwgroep. Individualisering is dus broodnodig. Laat dat nu precies zijn wat ze op Veerezon willen. ‘Als een kind binnenkomt, observeren we eerst wat voor leerstijl bij hem past’, legt Matser uit. ‘De ene leert het makkelijkst door te lezen, de andere door juist iets te maken. Wij gebruiken methodes die op die stijlen zijn toegesneden.’

De observaties over leerstijlen en de afspraken die daaruit voortvloeien, worden allemaal vastgelegd in contracten met de ouders. Geen voorgedrukte invulformulieren maar dikke mappen, waarin twee of drie keer per jaar op twaalf dicht beschreven kantjes alles wordt genoteerd: analyse van het kind, plan en resultaten. ‘Ouders vinden dit fantastisch’, zegt Matser. ‘De eerste keer veel werk, maar ict-toepassingen maken het makkelijker.’

Al die flexibiliteit betekent geen vrijblijvendheid. ‘Wij gaan uit van het vertrouwen in het kind’, zegt Matser. ‘Een kind kan op een dag geen zin hebben om te leren. Laat het; de volgende dag pikt het twee keer zo veel op.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden