Fitte KunstRAI wenst geen propvolle winkeltjes meer

Galeries op de gerevitaliseerde KunstRAI mogen geen winkeltjes worden. Maar de organisatie van de beurs ontpopt zich als gehaaide handelaar....

'De Huishoudbeurs van de kunst', zo werd een kwalitatief verloederde KunstRAI een aantal jaren geleden nog meesmuilend genoemd. Na een drie jaar durende revitalisatie onder leiding van Anneke Oele kan nu gesteld worden dat de KunstRAI 'back in business' is.

Op de 21ste editie van de kunstbeurs zijn alle belangrijke Nederlandse galeries aanwezig. Keerden vorig jaar Fons Welters, Paul Andriesse en Lumen Travo al terug, dit jaar presenteren ook Torch en Annet Gelink hun galerie. Voor Gelink, die elk jaar meedoet aan belangrijke internationale beurzen als de New Yorkse Armory Show en Art Basel, is het zelfs haar debuut. 'Ik heb het nooit zo op de KunstRAI gehad, nu probeer ik het eens een keer uit.'

Naast een strengere selectie van de galeries en een overzichtelijker opzet van de beurs was het tegengaan van de zogenaamde winkeltjesmentaliteit een speerpunt van het nieuwe beleid. Propvolle stands zijn niet gewenst, een soloexpositie wordt daarentegen beloond met een kortingsregeling voor de galerie.

Maar min of meer haaks op deze gewenste gedragsregels voor de galeries ontpopt de organisatie van de KunstRAI zich zelf dit jaar meer dan ooit als een gehaaide winkelier, die klanten wil trekken. Naast talkshows, een dag voor beginnende verzamelaars, een passe-partout waarmee men gratis langs het Stedelijk Museum, De Appel en FOAM kan, is er de Dog Shoot waar bezoekers hun hond kunnen laten portretteren. Zelfs aan meditatieve ontsnapping van al deze hectiek is gedacht: de overvoerde consument kan even bijkomen in de Stilte-kapel van Bas Meerman.

Natuurlijk aardig al die extra-curriculaire activiteiten,maar het blijft een afgeleide van waar het bij een kunstbeurs werkelijk om draait: het aanbod van de galeries. Van de ruim 115 galeries tonen er ongeveer twintig een solopresentatie, waaronder de schilderijen van Derk Thijs, de foto's van Frank van der Salm, de tekeningen van Tom Heerschop en de geschilderde cockpitviews van G-Brecht aanraders zijn. Een solo betekent overigens niet per definitie dat een galerie zijn nek uitsteekt, zoals Reflex met de uitgekauwde kaskraker Araki laat zien. Hier heeft de selectiecommissie duidelijk zitten slapen.

Opvallend is dat geen van de topgaleries met een solo komt. Fons Welters, die in zijn stand onder meer uitpakt met schilderijen van de voor de Thieme KunstRAI prijs genomineerde Yesim Akdeniz Graf, lijkt oprecht verbaasd over de vraag waarom niet. 'Op een beurs presenteer je een visitekaartje van wat je zoal in huis hebt, solo's doe je in de galerie.'

Ook Annet Gelink, aanwezig met kunstenaars als Carla Klein, Kiki Lamers en Yael Bartana, deelt die mening: 'Het draait uiteindelijk toch om verkopen, bovendien vind ik het onzin dat een solo-expositie een kwalitatieve meerwaarde zou hebben boven een uitgekiende selectie van meerdere kunstenaars.' Verder wordt al snel duidelijk dat de neuzen van de galeries, meer dan vorig jaar, dezelfde kant op staan: die van de schilder-en tekenkunst.

Schilderkunst mag dan de boventoon voeren, uitsmijter van deze 21ste editie van de KunstRAI is het werk van Folkert de Jong, wiens absurdistische purschuimen beeldenwereld 'Picnick' de bezoeker het gevoel van urgentie weet te geven dat zo belangrijk is voor een beurs voor hedendaagse kunst.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden