Fitte benen onder dikke buiken

De sportprogramma's van Mom in Balance, voor zwangere vrouwen en nieuwe moeders die hun oude vorm terug willen, winnen terrein. Het geheim van het succes: buitenlucht.

Wie op een willekeurige doordeweekse avond door het stadspark fietst, maakt grote kans ze tegen het lijf te lopen: groepen sportende vrouwen met buiken in uiteenlopende staat van bolling. Weer of geen weer, ze zijn er. Een trainster haalt elastieken en matjes uit haar bakfiets waarna de spieren aan het werk worden gezet. Eerst rennen ze een paar rondjes. Wie kort voor de uitgerekende datum zit, of daaroverheen, kan actief wandelen.


Het bedrijf Mom in Balance heeft de afgelopen vijf jaar in rap tempo de publieke ruimte veroverd, het aantal cursisten groeide gestaag. Rond de 2.500 deelnemers zijn er inmiddels. De groepjes komen wekelijks bijeen op tientallen plaatsen in Nederland. In de parken van de grote steden, maar ook buiten de Randstad, zoals het Lidopark in Waalwijk of de Drunense duinen. Cursussen voor zwangeren, maar ook voor vrouwen die hun lijf na de zwangerschap weer terug in vorm willen brengen. Kosten: vanaf 38,50 euro per maand.


En de organisatie groeit verder. Via een franchiseconstructie beginnen trainsters op steeds meer plekken onder de vlag van Mom in Balance nieuwe groepen. Binnen Nederland, maar ook daarbuiten. Begin dit jaar zag de afdeling Singapore het licht, er worden trainers opgeleid in Duitsland en in Zwitserland en ook voor de VS zijn er vergevorderde plannen.


'Vanaf het moment dat ik in een koffietent in New York het plan zat uit te werken, wist ik dat het zou aanslaan', zegt oprichtster Esther van Diepen (36) op het hoofdkantoor van Mom in Balance in een bedrijfsverzamelgebouw in Heemstede. Boven haar bureau hangen de geboortekaartjes van tientallen tevreden klanten.


Van Diepen woonde destijds in de Amerikaanse stad omdat haar man er werkte als bankier. Ze was zwanger van haar tweede en het viel haar op dat de vrouwen in Central Park tot ver in hun zwangerschap aan het hardlopen waren.


Tijdens haar eerste zwangerschap in Nederland had zij als sportieve vrouw - 'vooral fietsen en schaatsen' - het sporten juist gemist. 'Je had wel allerlei cursussen, yoga en zwangerschapsgym. Maar ik wilde graag fit blijven, en niet zo inzakken in afwachting van de bevalling. Lekker sporten in de buitenlucht, daar krijg je energie van. Dat is ook veel meer de filosofie in New York.'


Samen met een Amerikaanse gynaecoloog en een fitnesstrainer werkte Van Diepen, die zelf een achtergrond heeft in de verpleging, een programma uit dat vrouwen verantwoord fit moet houden tijdens de zwangerschap. Allemaal oefeningen die het zwangere lichaam nog prima aankan. De been- en armspieren worden flink belast, de middelste buikspieren wat minder. 'Dat is juist geen slim idee op het moment dat je een kind in je buik hebt.'


Ze oefende al met de cursus in New York en eenmaal terug in Nederland begon ze haar eerste groep in het Vondelpark. En daarna nog een, en nog een. De klanten wisten haar gemakkelijk te vinden. Later kwamen er ook trainingen bij voor na de zwangerschap: 'back in shape'.


De buitenlucht is volgens Van Diepen een belangrijke reden voor het succes. De zaal uit, het park in is sowieso een bredere trend in de fitnesswereld. Tegelijk met Mom in Balance maakten bijvoorbeeld de afmattrainingen van Boot Camp naam. Cursisten worden daar onder leiding van strenge trainers tot het uiterste gedreven met oefeningen als opdrukken op de bankjes in het plantsoen en sprintjes rond de eendenvijver. En er is meer gaande in het park: personal trainers begeleiden hun klanten steeds vaker in de open lucht en boks- en hardloopscholen trekken veel volk.


Maar de vrouwen van Mom in Balance komen ook voor iets anders dan een fit lijf en een frisse neus. Het samen zijn met andere zwangeren, is voor velen net zo belangrijk. Lotgenoten tijdens een belangrijke fase in het leven. Een terugkerend punt van discussie is het werk. 'Wij krijgen veel hoogopgeleide vrouwen en die worstelen rond hun zwangerschap met de vraag hoeveel ze gaan werken', zegt Van Diepen. Zij, inmiddels zelf fulltime werkend en moeder van vier kinderen, voelt daar een sterke missie. Ik wil vrouwen de energie geven en aanmoedigen om hun ambities waar te blijven maken.'


Nee, ze zijn bij Mom in Balance duidelijk niet van de afdeling zuchten en steunen, maar van schouders eronder. Zo'n mentaliteit is ook een van de belangrijkste criteria voor de selectie van nieuwe trainers. Ze moeten de juiste energie uitstralen.


De meeste nieuwe trainers die Mom in Balance selecteert en opleidt, zijn franchisenemers. Van Diepen heeft ervoor gekozen alleen de trainingen in de grote steden door Mom in Balance te laten coördineren en uitvoeren. In de rest van het land kunnen enthousiaste trainers zelf als ondernemer aanpakken. Zij werken onder de vlag van Mom in Balance, krijgen ondersteuning vanuit Heemstede en worden vermeld op de website. In ruil daarvoor betalen ze een vast bedrag en een deel van hun omzet. Via dat franchisesysteem moet langzaam de rest van de wereld worden veroverd.


En voorlopig gaat het dus allemaal voorspoedig. Elk jaar verdubbelde de omzet. De onderneming is inmiddels zo groot dat de man van Van Diepen zijn baan heeft opgezegd om binnen Mom in Balance de administratieve kant te regelen.


Over de toekomt zegt Van Diepen: 'Na de landelijke dekking willen we uitrollen naar de grotere Europese steden, in eerste instantie richten we ons daar vooral op expats. En hier proberen we deals te sluiten met werkgevers die Mom in Balance aan hun werkneemster willen aanbieden. Omdat ze die graag fit terug willen na het verlof, maar vooral zodat ze aan hun medewerkers kunnen laten zien dat ze met ze meedenken.'


Ook op andere vlakken timmert Mom in Balance aan de weg. Dat gaat geheel volgens het marketingmodel van menig succesvol fitnessformule waarbij van Diepen, die er zelf bepaald getraind uit ziet, de goeroe is. Twee boeken heeft ze geschreven over de trainingsmethoden van Mom in Balance. Een derde is in de maak. En binnenkort komt er de Mom in Balance-kledinglijn, allemaal via de website te kopen.


'We zijn zeker ambitieus en nog lang niet klaar', zegt Van Diepen. Maar de doelgroep blijft duidelijk: (aanstaande) moeders. Een cursus Dad in Balance zit er dus niet in. 'Ons doel is gelukkige en energieke vrouwen.'


Bedrijf


Mom in Balance

Waar


Heemstede

Sinds


2008

Aantal werknemers


9 vast en 85 freelancetrainers

Jaaromzet


650 duizend euro

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.