Fiscaal voordeel leidt tot run op elektrische auto

Milieu- en prijsbewuste automobilisten willen nog snel profiteren van het belastingvoordeel op elektrische auto's; de verkoop is aan het einde van het jaar in een stroomversnelling geraakt.

AMSTERDAM - In Nederland werden dit jaar naar schatting 18 duizend nieuwe stekkerauto's verkocht. Dat blijkt uit cijfers van de BOVAG en de RAI vereniging. In 2012 waren dat er nog slechts 5.100.


Koploper is de Mitsubishi Outlander, onder meer omdat het de grootste hybride op de markt is en een caravan kan trekken. Mitsubishi verwacht voor de jaarwisseling nog 1.900 extra Outlanders afgeleverd te hebben. Op enige afstand volgen de Volvo V60 en de Toyota Prius.


Het aantal verkopen in december is opvallend, omdat consumenten een nieuwe auto over het algemeen in januari aanschaffen. Een recenter bouwjaar is gunstig bij eventuele doorverkoop. De elektrische auto's worden echter vooral als leaseauto's aangekocht. De toegenomen verkoop van elektrische auto's lijkt dan ook weinig te zeggen over het succes van elektrische auto's of over toegenomen milieubewustheid. Vooral de gunstige belastingvoorwaarden spelen een rol.


Voor gebruikers van een elektrische leasewagen is de fiscale bijtelling nu nihil. Dat blijft zo gedurende een periode van vijf jaar, mits ze de auto dit jaar nog aanschaffen. In januari wordt de bijtelling 4 procent voor volledig elektrische auto's en 7 procent voor hybride auto's, nog steeds een grote korting vergeleken bij de standaard bijtelling van 25 procent voor nieuwe auto's met klassieke verbrandingsmotoren.


'Het is een trend dat je bij veranderende milieunormen aan het einde van het jaar een toeloop op relatief milieuvriendelijke auto's krijgt', zegt een woordvoerder van de BOVAG. 'Dat geldt voor de auto-industrie in het algemeen. Eigenlijk bepaalt staatssecretaris Weekers daarmee welke auto's in Nederland worden verkocht.' Dat de verkoop van voorjaar 2014 vooruitgeschoven is naar 2013 betekent dat de verkoopcijfers volgend jaar in het eerste kwartaal waarschijnlijk lager zullen liggen.


De voordelen voor elektrisch rijden blijven bestaan, benadrukt de woordvoerder. Ze zijn alleen wat versoberd. 'We komen vanzelf in stabieler vaarwater terecht, zolang de wetgeving niet constant verandert.' Per 1 januari 2015 worden de wettelijke CO2-limieten voor bijtelling opnieuw bijgesteld.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden