Firma Hijsen & Prikken

Volgens Trinny & Susannah zijn het onze modemissers: het spijkerjack, weinig make-up en armzalig ondergoed.

De grootste modemisser die ze in Nederland aantroffen? Een slechte beha, zeggen Trinny en Susannah eensgezind. Voor de tweede serie van hun make-overprogramma Missie: Holland dat morgenavond bij RTL4 begint, gingen ze in diverse Nederlandse steden de straat op.


En overal troffen ze hetzelfde aan: 'een nationale obsessie' voor het spijkerjack,vormeloze T-shirts, weinig make-up en altijd maar weer dat armzalige ondergoed. 'Maar in Nederland is het niet slechter gesteld dan in veel andere landen, hoor', vergoelijkt Susannah Constantine (49, de voluptueuze) aan de telefoon, terwijl ze thuis in Sussex haar drie kinderen aanspoort om de tafel te dekken. 'Ik zeg niet dat de hele natie het erbij laat zitten. Maar er zijn in Nederland wel heel veel mensen die bar weinig moeite doen.'


Of de verkeerde moeite, zegt Trinny Woodall (47, de dunne), die belt vanuit Italië waar ze met vrienden in een restaurant zit. 'Er is in Nederland een lingerieontwerpster, kom, hoe heet ze, van wie alle beha's meteen verbrand zouden moeten worden. Marlies Dekkers, ja. Dat bandje op al die beha's van haar is totaal overbodig. Het enige effect dat het heeft is dat je tiet eruit puilt. Een beha hoeft er niet leuk uit te zien. Hij moet gewoon goed zitten.'


De godmothers van de metamorfose-tv praten graag over ondergoed, al was het maar omdat ze een eigen onderbroekenlijn exploiteren. Via internet verkopen ze hun 'magic knickers': grote, huidkleurige afslankbroeken waar Bridget Jones nog een puntje aan kan zuigen. Een lucratieve handel en helemaal niet gek bedacht, nu in thuisland Engeland hun televisiecarrière min of meer voorbij is. Hun klassiek geworden serie What not to wear presenteren ze al niet meer sinds 2006, toen ze overstapten van de BBC naar een commerciële zender. En de opvolgers, waaronder een niet geheel geslaagd programma waarin het Britse duo huwelijken poogde te redden, zijn er ook niet meer te zien.


Ze zijn te streng en te bekakt, zo luidde de kritiek van pers en publiek - Trinny is best friends met filmster Elizabeth Hurley en Susannah, afkomstig uit de Britse upperclass, was ooit het liefje van David Linley, de zoon van prinses Margaret. De veel nederiger modehomo Gok Wan is momenteel de grote make over-man in Engeland, met programma's als The Naked Truth en Gok's Clothes Roadshow. Ook aan de Amerikaanse versie van What not to wear komen Trinny en Susannah niet te pas.


Maar: 'We don't give a shit', zegt Susannah opgeruimd vanuit de woonkeuken in Cornwall. 'In Europa gaat het fantastisch. We maken eenzelfde programma als Missie: Holland ook in Polen, Spanje, Noorwegen en Israël en bijna overal hebben ze alweer een nieuwe serie besteld.'


In Missie: Holland zijn Trinny en Susannah ouderwets op dreef. Onvermoeibaar trekken ze aan jasjes, prikken ze in dijen en hijsen ze aan beha's. Hartelijk doch genadeloos zetten ze dikkerd Anuschka voor de spiegel, die het allang had opgegeven daar ooit nog in te kijken. Over de 32-jarige Evert met zijn lange korte broek en zijn veel te grote polo oordelen dat hij eruit ziet als een window licker, een debiel, waarna ze de man in een jasje steken dat hem dolgelukkig maakt. 'Ik zie iemand die herboren is', glimt hij voor de spiegel. 'Iemand die gewoon een jonge vent uitstraalt.' Het gothic pubermeisje Madelief restylen ze tegelijk met haar hoekige moeder - die bij nadere beschouwing haar vader blijkt te zijn. 'Ach ja, de transseksueel', herinnert Susannah zich. 'Die was zo moedig, zo aandoenlijk. We hebben in al die jaren al ongeveer vijfduizend mensen voor de camera gehad en sommigen vergeet ik nooit. Ze bloeien op onder onze handen. Dat is de kracht van ons programma: wij geven echt om mensen.'


Veel meer dan om hun eigen carrière, wil ze maar zeggen - anders hadden ze immers nooit zo de spot met zichzelf gedreven als ze vorig jaar hebben ze gedaan met Trinny and Susannah: what they did next. Het is een hilarische nepdocumentaire, een mockumentary, over hun tanende televisiecarrière. Op internet zijn de filmpjes te zien: een soort mix van The Office en Absolutely Fabulous waarin Trinny en Susannah gedumpt worden door hun manager, vergeefs hengelen naar een reclamedeal voor schoonmaakmiddel Cillit Bang en van arren moede maar gaan optreden voor bejaarden op een cruiseschip. 'Het is het leukste wat we ooit hebben gedaan', zegt Trinny Woodall. 'We hebben het bedacht toen we op een dieptepunt zaten. Er had een naar artikel in The Sunday Times gestaan waarin iemand zei dat we alleen nog op tv mochten als we opgehangen werden. Susannah moest ervan huilen.' Klopt, zegt Susannah. 'De pers was ons beu, het publiek was ons beu, ik was onszelf meer dan beu. Het was tijd om totaal iets anders te doen.'


Eerder al hadden Trinny en Susannah ruimhartig hun menselijk kant laten zien in interviews, door te vertellen over hun alcoholverslaving (Trinny, lang geleden), hun ivf-pogingen (ook Trinny; ze heeft een dochter) en hun paniekaanvallen (Susannah). Tot hun terugkeer op de Britse tv heeft het nog niet geleid, maar daar malen ze niet om, zegt Susannah. 'We zijn heel succesvol naar onze eigen normen. Onze ondergoedlijn loopt prima en in Europa kunnen we op tv doen waar we goed in zijn en wat we het liefste doen: mensen zelfvertrouwen geven.' De gemiddelde Nederlandse vrouw heeft maat 44 en geeft ongeveer 630 euro per jaar aan kleding uit - cijfers waar Trinny en Susannah geenszins van schrikken. Susannah: 'In Engeland, Polen en Australië, waar we ook geweest zijn, is het heus niet anders. Veel vrouwen geven de moed op doordat de media ons van die onhaalbare ideaalbeelden voorschrijven. Maar het gaat niet om veel geld of ideale maten: als je de juiste kledingkeuzes maakt en in proportie bent, kan iedereen er goed uitzien.'


Een Missie: Frankrijk of Italië is vooralsnog niet in de maak. 'Nee,' zegt Trinny, 'maar nu noem je ook twee landen. Daar vinden ze zichzelf echt te goed gekleed. Maar je weet nooit: als er een tv-producent belt dat er op Sicilië nog een paar vrouwen rondlopen die onze hulp kunnen gebruiken, dan komen we eraan.'


Mockumentary

Trinny and Susannah: what they did next. Het is een hilarische nepdocumentaire, een mockumentary, over hun tanende televisiecarrière. Op internet zijn de filmpjes te zien: een soort mix van The Office en Absolutely Fabulous waarin Trinny en Susannah gedumpt worden door hun manager, vergeefs hengelen naar een reclamedeal voor schoonmaakmiddel Cillit Bang en van arren moede maar gaan optreden voor bejaarden op een cruiseschip.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden