Fins model vraagt om lange adem

Finland plukt de vruchten van de langetermijnstrategie om design te stimuleren. Huishoudelijke producten van het merk Iittala en de zitzakken van Fatboy zijn internationaal groot geworden....

Ramses Petronia & Rianne Peek

Het Finse succes gaf aanleiding voor een bijeenkomst in het Amsterdamse Felix Meritis vorige week. Centrale vraag: moet Nederland het Finse model overnemen? ‘Nee’, zegt Joeri van den Steenhoven, voorzitter en mede-oprichter van denktank Kennisland. ‘Maar wij moeten wel lering trekken uit het Finse model en met onze eigen sterke punten de creatieve industrie stimuleren.’

Belangrijk daarbij, aldus het publiek, zijn het benutten van de centrale ligging van Nederland en ‘ons vermogen tot netwerken’. Ook het stimuleren van ondernemerschap wordt veel genoemd.

De aanwezige Finnen, waaronder designer Eeva Mäkinen, onderstrepen dat nog eens. Mäkinen benadrukt ook dat het Finse overheidsbeleid al sinds de Tweede Wereldoorlog op innovatie gericht is en dat ook het onderwijs enorm is aangepakt.

‘De reden dat het model zo goed werkt komt – naast de vastberadenheid van de Finnen – ook door een vorm van chauvinisme.’ Een Fin in het publiek valt haar bij. ‘Wij zijn blij met onze glazen en borden. Elke Fin krijgt bij zijn afstuderen een keukenset van Iittala, dat hoort zo. En zo is het merk gegroeid.’

Verschillende anderen uit het publiek vinden ook dat men in Finland erg op kwaliteit is gesteld. Nederlanders zijn al snel vies van het woord design. ‘Het moet betaalbaar zijn, hogere kwaliteit dan HEMA-producten is vaak niet nodig’, zo klinkt het onder de aanwezigen.

Nederland richt zich bovendien niet op een specifieke tak voor zijn creatieve industrie, maar is juist zo breed mogelijk bezig. Op verschillende fronten zijn de ideeën er ook wel. ‘Waar het aan ontbreekt, is juist de uitvoering van plannen’, zegt Jasper Kraaijeveld van het ministerie van Economische zaken.

En daarbij, Nederland doet het ook helemaal niet zo verkeerd op het gebied van creatieve industrie en design. Denk aan de Bugaboo, een kinderwagen waar designers Max Banenburg en Eduard Zanen binnen 5 jaar een miljoenenbedrijf mee op wisten te bouwen.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden