Weekendwijzer

Finding Nemo, The Witches of Eastwick, A Late Quartet

De beste films en interessantste programma's van dit weekeinde. Met onder meer Holly Hunter in 'The Piano' en Annejet van der Zijl als Zomergast.

Knetter.Beeld .

1. Finding Nemo (Andrew Stanton en Lee Unkrich, 2003)
Zaterdag, SBS 6, 20.30 uur

Uiterst succesvolle samenwerking tussen de rivaliserende animatiefilmstudio's Disney en Pixar, die later alsnog zouden samengaan. Finding Nemo is een op alle fronten geslaagde, ontroerende familiefilm over de zoektocht van een driebandanemoonvis naar zijn gevangen genomen zoontje. De stemmen zijn verzorgd door een sterrencast met onder anderen Albert Brooks, Ellen Degeneres, Willem Dafoe en Geoffrey Rush. Waarschuwing: een hardnekkig broodje aap zegt dat na het zien van de film kinderen en masse hun goudvissen door de wc spoelen om ze te bevrijden.

2. The Witches of Eastwick (George Miller, 1987)
Zaterdag, Eén, 20.40 uur

Na drie delen Mad Max gooide George Miller het roer drastisch om. De plaats van handeling, Eastwick, New England, is groen, welvarend, paradijselijk - en nogal saai. Te saai voor Cher, Michelle Pfeiffer en Susan Sarandon, drie alleenstaande vrouwen die zich tijdens de opening van de fantasievolle verfilming van het boek van John Updike de ideale man wensen. De vervulling van die wens blijkt er anders uit te zien dan verwacht; het is Jack Nicholson, die als duivelse nieuwe bewoner van het stadje, onrust veroorzaakt. Hij heeft een butler, een Mercedes, een huis vol kunstschatten, kan toveren en weet de vrouwen met gemak te verleiden. Maar zoveel levenslust past niet bij de normen en waarden van Eastwick, en Nicholson botst hardhandig met de plaatselijke notabelen.

3. A Late Quartet (Yaron Zilberman, 2012)
Zaterdag, NPO 2, 23.05 uur

Sommige rollen lijken te smeken om onbekende spelers, zoals de leden van het strijkkwartet uit A Late Quartet. De Oekraiens-Israëlische acteur Mark Ivanir (eerste viool) is zo iemand. Maar niet Catherine Keener, zo'n vertrouwde acteerverschijning dat haar altvioolpartij niet meteen overtuigt. En dan Philip Seymour Hoffman (tweede viool) en Christopher Walken (cello). Lange tijd zit je vooral te kijken naar twee acteerkanonnen die met alle macht doen alsof ze wereldberoemde klassieke musici zijn. Het duurt langer dan zou moeten, voordat de illusie begint te werken.

4. KNETTER (Martin Koolhoven, 2005)
Zondag, NPO 3, 15.35 uur

Knetter had makkelijk een loodzware film kunnen worden, met een 9-jarige meisje dat het moet zien te rooien met haar manisch-depressieve 'hollen-of-stilstaan'-moeder, een onbekende vader, en dan ook nog de dood van haar inwonende oma. Maar Martin Koolhoven (Het schnitzelparadijs, Oorlogswinter) en scenarioschrijver Mieke de Jong houden de film licht en innemend. Carice van Houten overtuigt als de kwetsbare, kinderlijke moeder. Ze ziet dat ze haar dochter niet kan geven wat die nodig heeft, maar is niet bij machte daar iets aan te doen. Jesse Rinsma speelt mooi dochter Bonnie, die haar moeder neemt zoals ze is.

5. Whiplash (Damien Ghazelle, 2014)
Zondag, HBO (1), 16.50 uur

Hoewel de film vol opzwepende muziekuitvoeringen zit, valt Whiplash niet te categoriseren als standaard muziekfilm. Daartoe zijn andere elementen te zeer aanwezig: dreiging, dwang, vernedering. Elke noot is als een stap in een mijnenveld. Niet zuiver, niet goed getimed? - het kost je de kop. Dat maakt acteur J.K. Simmons als drill sergeant annex jazzdocent een film lang kraakhelder, al flikkert er bij momenten iets zachts in zijn blik. Ook als de film over de top schuift in de finale, blijft Simmons fier overeind.

6. The Piano (Jane Campion, 1993)
Zondag, NPO 2, 23.20 uur

Bijna vijftig prijzen won Jane Campion met haar doorbraakfilm. De Nieuw-Zeelandse filmmaakster, de tweede vrouw in de Oscarhistorie die werd genomineerd voor beste regisseur, ontpopte zich met The Piano tot fenomeen, als uitgesproken vrouwelijke stem binnen een door mannen gedomineerde wereld. In ongekend krachtige beelden vertelt ze het merkwaardige verhaal van de sombere, bleke Ada (Holly Hunter) die met haar dochtertje eind 19de eeuw op een strand in Nieuw-Zeeland wordt gedropt. Ze is uitgehuwelijkt aan de horkerige Engelsman Stewart (Sam Neill), met wie ze een curieus verstandshuwelijk beleeft. Hij is stuurs, zij is sinds haar 6de opgehouden met praten. Alleen op haar piano kan ze haar gevoelens kwijt.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden