Financiële supermarkt zelf in geldnood

Steeds meer supermarkten willen financiële producten verkopen. Maar de eerste echte financiële supermarkt, MoneyEyes, is na zes maanden al failliet....

'Wat hier gebeurt is nog nergens ter wereld vertoond', zei oprichter H. Eysink Smeets bij de oprichting van zijn financiële megastore in november. 'Wij zetten de handel in financiële producten volledig op z'n kop.' In de Amsterdamse winkel van MoneyEyes konden klanten, gesteund door een van de aanwezige adviseurs, zelf een hypotheek uitzoeken.

Nu, zes maanden later, zijn de deuren van de Megastore alweer gesloten. Niet vanwege een tekort aan klanten, vertelt directeur P. van der Meijs, maar omdat het investeringsklimaat zo slecht is. 'Het is een heel nieuw idee', zegt hij. 'Omdat er geen vergelijkingsmateriaal is, heb je durfkapitaal nodig en daarvoor is de markt op dit moment slecht.'

De wil om financiële producten in de winkel te verkopen bestaat al lang. Albert Heijn en Aegon bieden supermarktklanten sinds februari de mogelijkheid om te sparen. De C1000 en FBTO begonnen eind vorig jaar al met Zo Geregeld, een kioskje waar de klant eenvoudige verzekeringsproducten, zoals een bromfietsverzekering, uit de schappen kon trekken. De moderne klant met weinig tijd doet alle noodzakelijke boodschappen bij voorkeur op één plek, is het idee.

Volgens Albert Heijn is de spaarrekening een groot succes. 'We hebben al 150 duizend spaarders', zegt een woordvoerder. Aegon en Albert Heijn onderzoeken nu welke financiële producten ze nog meer kunnen gaan verkopen.

MoneyEyes mikte op een andere doelgroep. 'Onze klant was de zelfstandig denkende consument, die ervaring heeft met het afnemen van hypotheken en die niet meer wil afgaan op een adviseur', zegt Van der Meijs. Op de computers van MoneyEyes kon deze consument een keuze maken uit veertig hypotheekaanbieders.

Door verschillende hypotheken te vergelijken zou de klant zeker zijn van een zo goedkope mogelijke hypotheek. Een goede adviseur kan daar ook voor zorgen, erkent Van der Meijs. 'Maar je moet wel op hem vertrouwen, bij ons ben je er zelf bij.'

In het begin waren investeerders enthousiast. 'Het benodigde startkapitaal was bijzonder snel gevonden', zegt Van der Meijs. 'Vomar en de Deense Jyske bank vonden het een aansprekend initiatief, waar ze veel van hoopten te leren.'

Volgens Van der Meijs waren ook de klanten heel tevreden. 'Ze gaven ons gemiddeld een acht.' MoneyEyes mikte op duizend klanten per maand. Het werden er uiteindelijk 1500 in zes maanden. Toch zag Van der Meijs een duidelijke groei. 'Binnen vijf maanden kwam al een op de vijf klanten via mond-op-mondreclame bij ons.' Privacy bleek voor de klanten geen probleem. 'We hadden wel een kamertje waar je met een adviseur apart kon zitten, maar daarvan maakte niemand gebruik.'

Verzekeringsmaatschappijen en hypotheekverstrekkers die zonder tussenpersoon werken, weigerden - net als de Rabobank -hun hypotheken via MoneyEyes te verkopen. Volgens Van der Meijs is dit niet erg. 'In een supermarkt zijn ook niet alle merken te koop.' Janssen denkt van wel. 'Als je een nieuwe markt wil opbouwen, moet je exact doen wat je belooft. Als je zegt: ik ben onafhankelijk, dan moet je het hele aanbod laten zien.'

MoneyEyes was druk bezig om het aanbod te verbreden. Naast hypotheken waren er ook al spaarrekeningen te koop. Op termijn zouden daar beleggingsproducten en koopsompolissen bijkomen. De komende jaren zouden er acht financiële megawinkels worden geopend.

Het mocht niet zo zijn. Mogelijke financiers haakten in hoog tempo af, waardoor Van der Meijs vorige week geen andere mogelijkheid had dan de zaak te sluiten.

Volgens Janssen heeft MoneyEyes meer tijd nodig om een succes te worden. 'Klanten moeten speciaal naar zo'n winkel toe. Daarvoor moeten ze bepaalde gewoontes doorbreken.' Hij denkt dat de financiële supermarkt wel toekomst heeft. 'Er zijn allerlei experimenten. Daar moet een keer iets goeds uitkomen.'

Van der Meijs hoopt op een doorstart. 'Enkele organisaties van tussenpersonen hebben zich al spontaan gemeld.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden