Financiële orkaan? KPN voelt briesje

KPN wordt nauwelijks geraakt door de crisis. Vijf redenen waarom het telecomconcern recessie-proof is.

Communicatie is een eerste levensbehoefte geworden.
Email, internet, (mobiele) telefonie; de Nederlander is ermee vergroeid geraakt. Sterker, volgens KPN-topman Ad Scheepbouwer vormt communicatie steeds meer een eerste levensbehoefte, waarop niet beknibbeld wordt.

Cijfers van het CBS lijken Scheepbouwers stelling te ondersteunen: 77 procent van de Nederlanders was vorig jaar elke dag online. Uit een enquête die onderzoeksbureau Memo2 vorig jaar hield onder jongeren, bleek dat iets minder dan de helft van de ondervraagden liever een dag niet eet dan een maand niet te kunnen internetten.

De enige bedreiging voor KPN is dat klanten overstappen naar een soberder abonnement. Maar doordat KPN die ook heeft, bijvoorbeeld via Het Net of Telfort, hoeft het telecomconcern bij een eventuele overstap geen klanten te verliezen. Scheepbouwer benadrukt dat er nog ‘geen enkele indicatie’ is dat klanten op communicatiegebied een stapje terug doen.

KPN heeft in 2001 zijn lesje geleerd.
Dat het telecomconcern nog bestaat, mag een klein wonder heten. KPN kampte in 2001 door grote overnamen en een dure UMTS-licentie met een schuld van 22 miljard euro. Toen ook nog eens de internetzeepbel uiteenspatte, was het bijna gedaan.

Zo’n bijna-doodervaring maakt ondernemingen extra alert. KPN zegt daarom dit keer in een vroeg stadium te zijn begonnen met het beperken van de kosten. Zo worden minder externe krachten ingehuurd en worden contracten met leveranciers heronderhandeld. Die betalen nu gemiddeld een stuk sneller, waardoor KPN meer financiële armslag krijgt. ‘We hebben ons lesje geleerd’, aldus de KPN-topman.

Zonder geluk vaart niemand wel.
Financieel directeur Marcel Smits zegt het onverholen: ‘We hebben vorig jaar een paar keer geluk gehad.’ KPN gaf in september een nieuwe obligatielening uit, tegen condities die op het eerste gezicht niet zo gunstig waren. Maar achteraf gezien was het een succes. ‘Op donderdag 11 september hadden we 750 miljoen opgehaald. De maandag daarop viel Lehman Brothers.’ De val van de Amerikaanse zakenbank markeerde het moment waarop de kredietcrisis in zijn volle hevigheid losbarstte en de financiële sector bevroor.

Ook de timing bij de verkoop van onderdelen van het eerder overgenomen Getronics was achteraf gezien uitstekend. De belangrijkste onderdelen werden voor de zomer afgestoten, waardoor KPN er nog een goede prijs voor ving.

De crisis heeft ook zijn voordelen.
Dat de huizenmarkt is vastgelopen, heeft voordelen voor KPN. Doordat Nederlanders veel minder verkassen, hoeft het telecomconcern minder dure monteurs te sturen om een nieuwe internet- of telefoonaansluiting aan te leggen. Dat bespaart kosten. Ook leidt een verhuizing er vaak toe dat consumenten hun abonnement nog eens tegen het licht houden en besluiten over te stappen naar KPN’s kabelconcurrenten.

De winstdaling in Nederland is gestuit.
De winstgevendheid van het concern stond in Nederland jaren onder druk. Die trend is nu gekeerd. Zo is het aantal tv-klanten inmiddels gegroeid tot 750 duizend. ‘En we zijn hard op weg naar het miljoen’, zegt Scheepbouwer. KPN verdient daar nog niet veel aan, maar de verwachting is dat televisieklanten steeds meer digitale diensten zullen afnemen en dus meer gaan opbrengen. De ervaring leert dat klanten die meer diensten afnemen, minder snel zullen overstappen naar een concurrent.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden