Financieel nieuws als drenzende motregen

Het plan van NRC Handelsblad wellicht met een financieel-economisch gerichte ochtendeditie te komen, intrigeert mij. Niet omdat ik de spin ben in een web van dusdanige belangen dat mijn honger naar financiële informatie zelfs met de grote dagbladen plus Het Financieele Dagblad (FD), The Financial Times, The Wall Street Journal,...

Als leek op dit terrein kan ik slechts afgaan op mijn boerenverstand. Dit zegt mij dat die krant alleen succes kan hebben als ze iets anders te bieden heeft dan haar belangrijkste eventuele tegenstrever, het FD. Daarom kocht ik eens een week lang het FD. Natuurlijk zou ik het gratis op de redactie van de Volkskrant kunnen inzien, maar als ik mijn eigen geld erin investeer, lees ik geconcentreerder. Het trof dat het FD op zondag noch op maandag verschijnt, want met 2,80 gulden per los nummer is het de duurste krant van Nederland. Op zaterdag kost het zelfs 3,65 gulden, hoewel het daarvoor zeker driekwart minder leesvoer levert dan de zaterdagse uitgave van een 'gewone' krant. Maar goed, misschien zouden ook Volkskrant-lezers wel astronomische bedragen over hebben voor een dunnere krant op zaterdag.

Al lezende ging ik om nog een andere reden de korte verschijningsweek van het FD waarderen. Wat is die krant saai! Een uurtje erin bladeren is als een wandeling in een drenzende motregen. Zeeën van grote en kleine berichten onder slaapverwekkende koppen in de trant van 'Groothandel rekent op omzetstijging' of 'Internatio en DA halen de banden strakker aan'. Die ene keer dat een eindredacteur de kop 'Holzmann was al jaren een zieke man' verzon, heeft de redactie ongetwijfeld een kwartier in een deuk gelegen. Hoofdredacteur natuurlijk ontstemd over zoveel frivoliteit: 'Ik geloof dat u beter voor Seth Gaaikema kunt gaan werken dan voor ons.' Onthullingen, uitzoekverhalen, goedgeschreven reportages, smeuïge beschrijvingen van titanentwisten aan de top, columnisten met ferme oordelen - ik ben ze niet tegengekomen.

De getallen in het FD zullen kloppen als een bus. Dit in tegenstelling tot het cijferwerk van 'gewone' redacties, wier bezetting dikwijls al op de lagere school rekenen vervelender vond dan taal. Voor het bedrijfsleven is nauwkeurigheid van levensbelang - dat begrijp ik. Toch stemt het mij somber dat de novemberdepressie die vijfmaal per week van de FD-persen rolt, de sterkste groei doormaakt van alle Nederlandse dagbladen.

Schijnbaar ligt de conclusie voor de hand: maak een krant die, met uitzondering van het rekenwerk, in alles het tegendeel is van het FD - spetterend, spannend en spraakmakend - en de financiële wereld schakelt met een zucht van verlichting over op de nieuwkomer. Helaas geloof ik zelf niet in deze aanbeveling. Als 'de markt' een dergelijke krant wilde, zou het FD die allang maken. Waarschijnlijker is dat het Nederlandse bedrijfsleven er niet op zit te wachten.

Ondernemers willen geen verbijsterende onthullingen, schokkende ontrafelingen van mismanagement, pittige commentaren en omstreden columnisten. Ze willen één ding lezen: Goed Nieuws over zichzelf. Het nieuws dat de groothandel rekent op omzetstijging, en dat Internatio en DA elkaar nog inniger gaan omarmen. Natuurlijk willen alle directeuren lezen hoe slecht het met hun concurrent gaat. Het besef hoe pijnlijk het zal zijn zelf eens op die manier in het zonnetje te worden gezet, dwingt hen echter tot een unisono, zij het stilzwijgende, afwijzing van elke vorm van journalistieke nieuwsgierigheid die niet leidt tot juichverhalen. Toen het zakenblad Quote zich nog wijdde aan kritische bedrijfsportretten en niet altijd vleiende beschrijvingen van captains of industry, las geen hond het. Nu het vol staat met ongevaarlijke, snobistische weetjes over turbostropdassen en notenhouten dashboards, loopt het als een trein.

Het alternatief is net zo'n slaapverwekkende krant maken als het FD. Maar waarom zou iemand die dan gaan lezen? Misschien als-ie goedkoper is dan het FD: ondernemers zijn immers dol op bezuinigingen. Toch blijft het een gok, en als ik moest beslissen, zou ik het niet doen. Maar hopelijk is de NRC moediger dan ik.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden