Filmtop in Den Haag

Vandaag spreekt de filmwereld met de ministers Bussemaker en Kamp tijdens een besloten filmtop in Den Haag. Wat staat er op het spel?

Gaat het goed met de Nederlandse film?

Ja en nee. Nederlandse publieksfilms zijn momenteel populair en trekken volle zalen, maar het opnemen en vooral nabewerken van die films gebeurt almaar meer in het buitenland. Recent onderzoek (in opdracht van het ministerie van OCW) telde 61 faillissementen van Nederlandse filmbedrijven tussen 2009 en de eerste helft van 2012. Doreen Boonekamp, directeur van het Filmfonds, die de filmtop mede organiseert: 'De export van de bedrijvigheid is sindsdien toegenomen; dat blijkt uit onze cijfers.' Marjan van der Haar, directeur van de vereniging voor Nederlandse filmproducenten: 'Onze leden wijken uit naar Hongarije en België. In eigen land zakken we weg; dat heeft consequenties voor de hele audiovisuele industrie.'


Geeft Nederland veel subsidie aan film?

Nee, juist opvallend weinig. Na de dit jaar ingevoerde bezuinigingen jaarlijks nog maar 1,43 euro per hoofd van de bevolking. Ter vergelijking: een Belg draagt 5,86 euro bij, een Fransman 9,92. En in Denemarken, waar film en tv momenteel floreren, is dat 11,55 euro. Maar die subsidie is niet de inzet van de top.


Wat is het belangrijkste agendapunt van de filmtop?

De introductie van een stimuleringsmaatregel voor de audiovisuele industrie, waarbij investeringen gekoppeld worden aan verplichte bestedingen in de regio. Zo'n economische regeling, waarbij de overheid tegemoetkomt in een percentage van de gemaakte kosten - een tax of cash rebate- bestaat niet in Nederland, maar wel in de ons omringende landen. Boonekamp: 'We vragen een gelijk speelveld, zodat Nederland internationaal kan concurreren.'


Wie praat ministers Bussemaker en Kamp bij namens de filmwereld?

Als gastspreker is Simon Perry uitgenodigd, directeur van een Europees verbond van producenten en oud-directeur van het Ierse filmfonds. 'Je coproduceert of je sterft - daar komt het momenteel op neer voor de filmindustrieën van kleinere Europese landen', zegt hij telefonisch. 'Ik ken de Nederlandse filmwereld goed: jullie subsidiesysteem werkt, maar zou beter kunnen werken in combinatie met een automatische en voorspelbare economische regeling. Dat is wat ik zal zeggen op de filmtop. Wil je internationaal werken, dan moet je iets naar de tafel kunnen brengen, net zoals andere Europese landen. Zo niet, dan val je af. Dan krimpt je nationale industrie en maak je straks nog slechts gesubsidieerde films, waarvan er dan één of twee per jaar goed zullen zijn.'


Filmfondsdirecteur Boonekamp: 'De kracht zit 'm in de koppeling tussen cultuurbeleid en economisch beleid. Daarom ben ik blij dat ook minister Kamp van Economische Zaken bij de top aanwezig is.'


Hoe denkt men in buurlanden over de Nederlandse filmindustrie?

'Omdat zo'n regeling er niet is, wordt Nederland internationaal beschouwd als een problematische coproductiepartner', zegt Hans Everaert van het Vlaams Audiovisueel Fonds (VAF). 'Ik hoor dat veel werk uit Nederland onze kant opkomt, maar het is uiterst jammer dat jullie sector aan het doodbloeden is. Ook wij hebben er meer aan als de filmindustrie in de hele regio sterk is.' Zijn regio Vlaanderen trok de laatste jaren tal van grote producties naar zich toe, waaronder de nieuwe film van Lars Von Trier en de biopic Grace met Nicole Kidman. 'Dan strijkt toch zo'n hele ploeg hier neer.'


Peter Dinges, directeur van het Duitse Filmfonds (DFFF): 'Ik begrijp dat de overheid voorzichtig is met het uitgeven van geld, maar het verbaast me toch wel dat Nederland nog altijd niet zo'n economische regeling heeft. In Duitsland hebben we er veel profijt van en zijn we zeer actief in het aangaan van coproducties met andere landen. Wanneer je je erin verdiept is de regeling volstrekt logisch: je versterkt de creatieve industrie in eigen land en je stelt het land open voor buitenlandse producenten. Dat is niet enkel een Nederlands, maar ook een Europees belang. Doen we dat niet, dan verdwijnt het werk naar Canada of Nieuw-Zeeland.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden