FILMTIPS

Amsterdam..

In Paradiso zondag om 21.00 uur een compilatie van het Digital Film Festival, plus de beste reclamefilms van het Commercial Film Festival van Cannes.

Gorcum

In Peeriscoop, het Vestzaktheater 't Pand en het Luthers Kerkje van 17.00 tot 21.00 uur vertoning van (vooral) amateurfilms die zijn ingezonden voor het Gorcums Filmfestival. Jury en publiek bepalen wie om 21.30 uur de prijzen krijgen.

Den Haag

In Theater Zeebelt vrijdag om20.30 uur en zaterdag om 20.00 uur de eerste vijf van een uiteindelijk uit achttien korte films bestaande cyclus van de Kroatische regisseur Ladislav Galeta, geïnspireerd op het werk van James Joyce.

Rotterdam

In Lantaren/Venster zondag om 15.00 uur de zwijgende Russische film 'Kain en Artem' van Pavel Petrov-Bytov, met veel hartstocht en jaloezie, én live begeleid door accordeon, percussie en viool.

Ook in Lantaren/Venster tot en met woensdag een klein retrospectief van Luis Buñuel, elke avond om21.30 uur; vrijdag, zaterdag en zondag ook om 19.30 uur. Vertoond worden 'Le charme discret de la bourgeoisie', 'Le Fantome de la liberté', 'Belle de jour' en 'Le journal d'une femme de chambre'.

In verschillende steden

Sombre (Philippe Grandrieux). Verbijsterend en nauwelijks verteerbaar portret van een seriemoordenaar in een fragmentarische, streng gestileerde film met een intensieve visuele kracht. Rialto Amsterdam, Lantaren/Venster Rotterdam.

Mifune's Last Song (Sren Kragh-Jacobsen). Een zwarte, maar tegelijk lieve, romantische komedie die naar de regels van Dogma 95 is gemaakt. Kragh-Jacobsen en zijn uitstekende acteurs maakten een film over de invloed van leugens op het dagelijkse leven. Er komen tal van kwesties langs: burgerlijkheid, echtscheiding, verkrachting, gezinsverhoudingen en zelfs buitenaardse wezens. Twaalf theaters, waaronder De Uitkijk Amsterdam, Babylon Den Haag en Lantaren/Venster Rotterdam.

Beshkempir (Aktan Abdikalikov). Juweeltje uit onbekend Kirgizië over manwording van jongen die als baby werd geadopteerd. Dat de regisseur een opleiding genoot aan kunstacademie is te merken aan zijn prachtige visuele stijl. Haags Filmhuis, Filmhuis Leeuwarden, De Keizer Deventer, Movie W Wageningen en Kultuurwerkplaats Oosterbeek.

De Stilte (Mohsen Makhmalbaf). Fraai ogend verhaal over een blind jongetje dat de wereld ontdekt met zijn oren. Zonder knievallen of luide knallen. Rialto Amsterdam, Haags Filmhuis, 't Hoogt Utrecht.

Seul contre tous (Gaspar Noé) Indringend, met grove middelen geschetst portret van een maatschappelijk ontspoorde slager met kortsluiting in zijn hoofd, die alleen geluk kan vinden bij zijn autistische dochter. Concordia Enschede.

Dis-moi que je rêve (Claude Mouriéras). Menselijke drama's in een Frans boerengezin, met bittere ondertonen, wars van commerciële gladheid verteld. Lantaren/Venster Rotterdam, Jeroen Den Bosch, De Lieve Vrouw Amersfoort.

The Blair Witch Project (Daniel Myrick en Eduardo Sanchez). Goed gemaakte pseudo-documentaire over drie door een bos dolende studenten, waarin opnamen van digitale HI8-camera handig gemengd zijn met videobeelden. Big Brother in het klein en intensiever dan bij Veronica, al is het verschijnsel pseudo-documentaire niet nieuw en zijn er inventievere verhalen bedacht. Minder eng dan voorspeld. In 42 theaters, waaronder City 6, Cinecenter en Kriterion 2 Amsterdam, Haags Filmhuis en Metropole Den Haag, Pathé 6 en Lumière 4 Rotterdam.

Star Wars: The Phantom Menace (George Lucas). In prequel van de drie voorgaande delen doen de met computers gemaakte bewoners van het sterrenstelsel niet onder voor echte acteurs. Lucas' werk steunt niet op het povere scenario, maar moet het hebben van de sublieme techniek. In 93theaters, waaronder Cinema 2, City 1 en Tuschinski 3 Amsterdam, Tuschinski 5 Den Haag, Pathé 7 en Cinerama 1 Rotterdam.

Los amantes del Círculo Polar (Julio Medem). Een film als een palindroom. Medem mengt een berekenend spel met de ontroerende geschiedenis van een tragische liefde. Zelden gaat dit samen. Hier wel. In tien theaters, waaronder The Movies en Rialto Amsterdam en Haags Filmhuis.

After Life (Kore-eda Hirokazu). Beeldschone droomvertelling over bedrijf waar aan kersverse doden wordt gevraagd hun dierbaarste herinnering te vertellen. Daarvan wordt een film gemaakt en de herinnering wordt meegenomen naar de eeuwigheid. Rialto Amsterdam, Cinemariënburg Nijmegen.

Os mutantes (Teresa Villaverde). Imponerend rauw portret van Portugese zwerfkinderen leidde in Portugal tot kamervragen. Het is dan ook een film als een mokerslag. Louis Tilburg, Onze Lieve Vrouwe Amersfoort.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden