Filmtips

BART KOETSENRUIJTER

Gruwelijk verleden

Nederhorror. Tja. Op de gelijknamige website valt te zien dat het nog niet erg wil vlotten met de vaderlandse bijdragen aan de griezelfilm. Zo bracht 2010 ons er slechts twee. Vier jaar eerder leek het even beter te gaan, toen alleen al op het Nederlands Film Festival drie horrorproducties in première gingen, waarvan er een de Prijs van de Stad Utrecht won voor debutanten. Dat was Dood eind, een project van drie jonge ex-Filmacademie-studenten. Ze hadden voor een minimaal bedrag (ergens tussen de 250 duizend en 1 miljoen euro) een pure horrorfilm gemaakt met extreme production value, zoals dat heet, ofwel: ziet er veel beter uit dan je op basis van het budget zou verwachten.

De drie hadden besloten niet de lange subsidiegang te maken maar kletsten her en der geld los en maakten hun film. En daar is onderweg wat misgegaan. Want ondanks zijn bekroning en ondanks die production value, tot stand gekomen door prima camerawerk, belichting en geluid, schort er wat aan Dood eind. En dat is het voor film essentiële onderdeel ritme. Zeker een horrorfilm moet als een elastiek op en neer bewegen, van spanning naar ontspanning, van opbouw naar afbouw. Dood eind begint wat dat betreft voorbeeldig. Daarin leren we dat elk van de zeven vrienden die met elkaar naar Schotland trekken, wel iets heeft te vieren of betreuren. In schril contrast met die vredige beelden staat hun eerste ontbering: de aanval van een stel dolle rottweilers. Ze vluchten een huis in, dat leeg blijkt te staan, maar vol is van een gruwelijk verleden, waarvan wij langzaamaan meer te zien krijgen. Het ritme stokt zodra ze in dat huis zitten, trappen nergens meer lijken op te houden en deuren alleen nog maar naar een volgende griezelige kamer leiden. Dan ontspant het elastiek niet meer en wordt eng eentonig.

Dood eind (Erwin van den Eshof, 2006)

RTL 8, 22.30-00.25 uur.

The Woman in the Window

(Fritz Lang, 1944) Mooie en stijlvaste film noir waarin de rol van femme fatale wordt vertolkt door Joan Bennett. Zij lokt op een avond een keurige man naar haar appartement waar even later haar heetgebakerde minnaar binnenstormt. In het gevecht dat volgt steekt de man de minnaar neer. Het begin van een noodlottige reeks gebeurtenissen. Saillant: de man wordt gespeeld door Edward G. Robinson. Zijn contract stond niet toe dat zijn karakter werd berecht, de filmcensuur liet niet toe dat een hoofdpersonage wegkwam met moord. In die spagaat zag regisseur Lang zich gedwongen om met het einde af te wijken van J. H. Wallis' boek Once Off Guard, waarop hij zijn film baseerde.

Één, 14.20-16.00 uur.

Road to Perdition

(Sam Mendes, 2002) Niet te missen misdaaddrama, omdat Paul Newman in deze film zijn laatste echte rol speelde. Hij is de maffiabaas die Tom Hanks, de eigenlijke hoofdrol, in dienst heeft. Die heeft in dit uitermate sfeervolle gangsterdrama, waarin het vaak donker is en veel regent, een rekening te vereffenen, wat hem zwaar valt omdat zijn mores hem anders ingeven en hij zijn zoon niet zo wil opvoeden.

RTL 7, 20.00-22.15 uur.

undefined

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden