FILMTIPS

Amsterdam..

Onder de titel Cinema Suid-Afrika. Een verborgen wereld op celluloid vertoont het Tropeninstituut Theater tot en met 29 oktober twintig speelfilms en documentaires uit Zuid-Afrika. Het programma biedt een gevarieerde blik op de Zuid-Afrikaanse samenleving in het heden en in het verleden. Enkele films zijn niet eerder buiten Zuid-Afrika vertoond.

In het kader van het programma 'American Beauties: The Millennium Film Preservation Tour' organiseert het Filmmuseum zondag om 13.00 uureen forum over filmconservering. Onder leiding van Mark-Paul Meyer (conservator Filmmuseum) discussieert een panel van internationale deskundigen over de nieuwste conserve rings- en restauratietechnieken. Met onder anderen Grover Crisp, die verantwoordelijk is voor de restauratie van klassiekers als 'Easy Rider' en 'A Matter of Life and Death'.

Den Haag

In het Haags Filmhuis gaat zondagmiddag de derde Wereldcinema Tour van het International Film Festival Rotterdam van start. Deze tour omvat niet-westerse films die eerder op het festival in Rotterdam te zien waren. Dit jaar met inleiding, hapjes en muziek. Met 'Chikin Biznis - The Whole Story' van de Zuid-Afrikaan Nsthaveni Wa Luruli, 'Karvaan' van Pankaj Butalia uit India en 'Atraves de janela' van de Braziliaanse Tata Amarel.

In verschillende steden

Gouttes d'eau sur pierres brûlantes (François Ozon). Strak gekadreerd verslag van een destructieve relatie tussen een vijftiger en een jonge knul. Gebaseerd op jong stuk van Fassbinder, maar opmerkelijk licht van toon. In Cinecenter en Rialto Amsterdam, Haags Filmhuis, Poelestraat Groningen, Cinemariënburg Nijmegen, Lantaren/Venster Rotterdam en 't Hoogt 1 Utrecht.

Lek (Jean van de Velde). Vlotte en geestige thriller met mooie dialogen en fraai spel van debuterende Cas Jansen, Victor Löw en Thomas Acda. Grote winnaar op het Nederlands Film Festival en daarom opnieuw uitgebracht in Arena en Het Ketelhuis Amsterdam, Metropole Den Haag, Studio Utrecht en Pathé Groningen.

Suzhou River (Lou Ye). Intrigerende, geheimzinnige ode aan de vertelkunst, over een obsessieve liefde in Shanghai. Met een hoofdrol voor de Suzhou-rivier, als bron van verhalen en geheimen. De verteller heeft een handycam, maar dat betekent niet dat de beelden aldoor schudden. In Rialto Amsterdam, Haags Filmhuis, 't Hoogt Utrecht, Lantaren Rotterdam en Cinemariënburg Nijmegen.

American Psycho (Mary Harron). Satirisch portret van 27-jarige yup in New York, waarin voortdurend gespeeld wordt met het verwachtingspatroon van de kijker. Prachtige hoofdrol Christian Bale. In 15 theaters, waaronder Calypso 1 Movies 1 en Arena 5 Amsterdam, Metropole Den Haag, Pathé 2 Rotterdam.

Wilde mossels (Erik de Bruyn). Bruisend debuut over jongens in een Zeeuws dorp die er wel uit willen, maar vast blijven zitten. Talent van regisseur gaat onder aan een teveel aan onuitgewerkte lijnen. In 19 theaters, waaronder Kriterion, Het Ketelhuis, Arena en Tuschinski 4 Amsterdam, Babylon Den Haag, Cinerama Rotterdam.

Cops vs. Thugs (Kinji Fukasaku). Levendige Japanse gangsterfilm uit 1975, waarin tussen Goed en Kwaad weinig verschil bestaat en de misdaad onderdeel is van de werkelijkheid op straat. Filmmuseum Amsterdam.

Julien donkey-boy (Harmony Korine). Een rafelig portret van een schizofreen, door Korine met 30 digitale camera's gefilmd. Uit de maalstroom van beelden komen mensen bovendrijven die er maar niet in slagen greep op het leven te krijgen. Kriterion Amsterdam, Haags Filmhuis, Cinemariënburg Nijmegen en Lantaren/Venster Rotterdam.

High Fidelity (Stephen Frears). Innemende verfilming van het populaire cultboek van Nick Hornby, van Londen verplaatst naar Chicago, over mannen die jongens willen blijven. In De Uitkijk en Kriterion Amsterdam, Babylon Den Haag, Alhambra Enschede, Poelestraat Groningen, Cinerama Rotterdam en Cinecitta Tilburg.

De wind zal ons meenemen (Abbas Kiarostami). Een man wil een begrafenisritueel in een afgelegen Iraans dorp vastleggen en raakt verstrikt in de lokale mores wanneer de dood van een oude vrouw op zich laat wachten. Prikkelend en verwarrend, met niet onbelangrijke bijrollen voor lokale insecten. Rialto Amsterdam, Filmhuis Arnhem, 't Hoogt Utrecht, Plaza Futura Eindhoven.

Le temps retrouvé (Raul Ruiz). Een Proust-verfilming kan toch. De adaptatie van Ruiz is zo zwierig, dat het lijkt of Prousts taal is uitgevonden voor de cinema. Een hypnotiserend, droomachtig verslag van het leven in Franse hogere kringen aan het begin van de twintigste eeuw. Filmmuseum Amsterdam, Cinemariënburg Nijmegen en Lantaren Rotterdam.

La Balia (Marco Belocchio). Fraai aangeklede, wars van psychologie zijnde bewerking van een verhaal van Pirandello over een jonge vrouw die niet blij is met haar baby. Ze ziet toe hoe een voedster haar rol overneemt, terwijl op de achtergrond de arbeiders demonstreren voor een beter leven. Rialto 1 Amsterdam, Filmhuis Leeuwarden, Filmhuis Gouda.

Luna Papa (Bakhtiar Choedojnazarov). Centraal-Azië oogt als een variété-theater in wervelende film over een meisje dat zwanger wordt zonder de verwekker van haar kind te kennen. In zeven zalen, waaronder Gigant Apeldoorn, De Keizer Deventer, De Groene Engel Oss.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden