Filmtips

Gekanteld realisme

Het zit de Jacques Cousteau-achtige diepzeedocumentairemaker Steve Zissou (Bill Murray) niet mee. Zijn beste vriend is opgegeten door een haai, zijn vrouw verlaat hem voor zijn aartsrivaal, én er duikt een pijprokende co-piloot op die beweert dat hij zijn zoon is. Regisseur Wes Anderson stelt een dwaze surrogaatfamilie samen uit dwangneuroten en excentriekelingen - in een onderzeeër - en maakte daarmee een zo mogelijk nog maffere film dan voorganger The Royal Tenenbaums.


------------------------------------------------------------------------------------------------


'Van die hoofdweg naar Hollywood ben ik bewust afgedwaald: anders had ik hier nu gezeten met een nieuwe neus, een strakke kop, en een zorgvuldig bijgewerkt haarstukje.'

Bill Murray in de Volkskrant, een jaar na zijn rol in The Life Aquatic With Steve Zissou, over zijn voorliefde voor excentrieke personages.


------------------------------------------------------------------------------------------------


Piraten, achtervolgingen en explosies worden afgewisseld door komische en ontroerende gesprekken en maffe liedjes. De cameravoering en de vormgeving doen het realisme verder kantelen; kleurrijke, bewust knullig ogende vissen en zeepaardjes bevolken de onderwaterwereld. Een hoogtepunt in een volstrekt eigenzinnig oeuvre.


The Life Aquatic With Steve Zissou (Wes Anderson, 2005)


BBC 1, 1.00-2.55 uur.


The Godfather: Part II

(Francis Ford Coppola, 1974) Nadat maffiabaas don Vito Corleone is overleden, in deel één onvergetelijk vertolkt door Marlon Brando, neemt zijn zoon Michael Corleone (Al Pacino) in het nog altijd magistrale maffiaepos The Godfather: Part II de leiding van de criminele familie over. De manier waarop Michael zijn macht consolideert en uitbreidt, wordt door regisseur Francis Ford Coppola verbonden aan flashbacks naar de tijd waarin de jonge Vito (Robert de Niro) begint aan de opbouw van zijn misdaadimperium. Coppola schakelt op indrukwekkende wijze heen en weer tussen de twee verhalen. Vader en zoon worden soms gecontrasteerd, maar vooral worden de overeenkomsten tussen de twee benadrukt. De Niro en Brando zijn de enige twee acteurs die ooit een Oscar kregen voor dezelfde rol, maar het draait in deel twee voornamelijk om Pacino, wiens Michael tot en met de beklijvende finale steeds meer ontmenselijkt.


Canvas, 20.40-23.45 uur.


Judgment at Nuremberg

(Stanley Kramer, 1961) Klassiek rechtbankdrama gebaseerd op de Nurenbergprocessen na de Tweede Wereldoorlog. Spencer Tracy moet als eenvoudig rechter oordelen over een viertal Duitse collega-rechters die in dienst waren van het naziregime. Met Burt Lancaster als beklaagde, Richard Widmark als hoofdaanklager, Maximilian Schell als verdediger en Marlene Dietrich in haar laatste filmrol. Regisseur Kramer, destijds omschreven als 'het geweten van Hollywood' maakte van Judgment at Nuremberg een van de invloedrijkste rechtbankfilms ooit - en dat terwijl de film oorspronkelijk als televisiefilm was bedoeld. Genomineerd voor elf Oscars, maar won er slechts twee; Maximilian Schell werd beste acteur, Abby Mann kreeg het beeldje voor zijn scenario.


ARD, 0.35-3.25 uur.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden