FILMTIPS

Amsterdam..

Leeuwarden

In alle zalen van de Stadsschouwburg De Harmonie het Noordelijk Film Festival, met veel voorpremières en films die volgens bekende Nederlanders mee mogen naar de volgende eeuw, t/m 14 november.

Rotterdam

Gedurende de twintigste eeuw hebben veel filmmakers zich beziggehouden met Rembrandt van Rijn. Celluloid Rembrandtiana blikt met filmvertoningen, lezingen en discussies terug op de veranderde visies op de oude meester zoals die op celluloid zijn vastgelegd. Lantaren/Venster vertoont zes films. De eerste is vanavond te zien om 19.30 uur: 'Die Tragödie eines Grossen', een melodramatisch zwijgend kostuumdrama uit 1920 van Arthur Grünsberg. Alle vertoningen worden kort ingeleid, en afgesloten met een discussie.

In verschillende steden

In twaalf steden tot en met 8 december De roze filmtoer, een gevarieerd aanbod van 'homo- en lesbo-films'. Met producties die laten zien dat homoseksualiteit niet overal geaccepteerd is. Met 'The Brandon Teena Story', 'Late Bloowers' en 'Lola und Bilidikid'. Onder meer in Cinema De Balie en Filmhuis Cavia Amsterdam, 't Hoogt Utrecht, Movie W Wageningen.

In zeven steden tot en met 18 november Ciné Premières, een Franstalig filmfestival met een groot aantal korte en lange films uit Frankrijk, België, Zwitserland en Canada. Sommige waren al in Nederland te zien (zoals 'La vie révée des anges' van Erick Zonca), andere zullen later in première gaan (zoals 'Sombre' van Philippe Grandrieux).

Mifune's Last Song (Sren Kragh-Jacobsen). Een zwarte, maar tegelijk lieve, romantische komedie die naar de regels van Dogma 95 is gemaakt. Kragh-Jacobsen en zijn uitstekende acteurs maakten een film over de invloed van leugens op het dagelijkse leven. Er komen tal van kwesties langs: burgerlijkheid, echtscheiding, verkrachting, gezinsverhoudingen en zelfs buitenaardse wezens. In dertien theaters, waaronder The Movies en De Uitkijk Amsterdam, Babylon Den Haag en Lantaren/Venster Rotterdam.

De Stilte (Mohsen Makhmalbaf). Fraai ogend verhaal over een blind jongetje dat de wereld ontdekt met zijn oren. Zonder knievallen of luide knallen. Rialto Amsterdam, Haags Filmhuis, 't Hoogt Utrecht.

Seul contre tous (Gaspar Noé). Indringend, met grove middelen geschetst portret van een maatschappelijk ontspoorde slager met kortsluiting in zijn hoofd, die alleen geluk kan vinden bij zijn autistische dochter. Poelestraat Groningen.

The Blair Witch Project (Daniel Myrick en Eduardo Sanchez). Goed gemaakte pseudo-documentaire over drie door een bos dolende studenten, waarin opnamen van digitale HI8-camera handig gemengd zijn met videobeelden. Big Brother in het klein en intensiever dan bij Veronica, al is het verschijnsel pseudo-documentaire niet nieuw en zijn er inventievere verhalen bedacht. Minder eng dan voorspeld. In 40 theaters, waaronder City 2, Cinecenter en Kriterion 2 Amsterdam, Haags Filmhuis en Metropole Den Haag, Pathé 2 en Lumière 4 Rotterdam.

Star Wars: The Phantom Menace (George Lucas). In prequel van de drie voorgaande delen doen de met computers gemaakte bewoners van het sterrenstelsel niet onder voor echte acteurs. Lucas' werk steunt niet op het povere scenario, maar moet het hebben van de sublieme techniek. In 100 theaters, waaronder Cinema 1 en Bellevue Cinerama 1 Amsterdam, Tuschinski 3 Den Haag, Pathé 1 en Cinerama 1 Rotterdam.

Los amantes del Círculo Polar (Julio Medem). Een film als een palindroom. Medem mengt een berekenend spel met de ontroerende geschiedenis van een tragische liefde. Zelden gaat dit samen. Hier wel. In tien theaters, waaronder The Movies en Rialto Amsterdam en Haags Filmhuis.

After Life (Kore-eda Hirokazu). Beeldschone droomvertelling over bedrijf waar aan kersverse doden wordt gevraagd hun dierbaarste herinnering te vertellen. Daarvan wordt een film gemaakt en de herinnering wordt meegenomen naar de eeuwigheid. Rialto Amsterdam, Fidei Et Arti Breda, Cinemariënburg Nijmegen.

Beshkempir (Aktan Abdikalikov). Juweeltje uit onbekend Kirgizië over manwording van jongen die als baby werd geadopteerd. Dat de regisseur een opleiding genoot aan kunstacademie is te merken aan zijn prachtige visuele stijl. Filmhuis Arnhem, Haags Filmhuis en Zevenskoop Den Helder.

Dis-moi que je rêve (Claude Mouriéras). Menselijke drama's met bittere ondertonen, wars van commerciële gladheid. Poelestraat Groningen, Lantaren/Venster Rotterdam, Cinema Middelburg, Louis Tilburg.

Os mutantes (Teresa Villaverde). Imponerend rauw portret van Portugese zwerfkinderen leidde in Portugal tot kamervragen. Het is dan ook een film als een mokerslag. Te zien in Luxor Zutphen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden