FILMTIPS

Amsterdam..

In Rialto zaterdag om 16.15 uur een speciale aflevering van de documentaire-salon. Gastprogrammeur Stefan Majakowski stelde een middag samen onder de titel In de schaduw van het IDFA. Er worden documentaires vertoond van Pawel Pawlikowski, Sean McAllister en Stefaan Decostere. Na afloop is er een discussie met de makers en het publiek over de vraag of documentaires niet teveel aan realiteit herbergen.

Rotterdam

In Nighttown zondag en maandagavond om 21.00 uur New Cinema, avant-garde cinema, met aandacht voor underground-producties van de tweelingbroers George en Mike Kuchar. Met onder meer: 'Sins of the fleshapoids' van Mike Kuchar, 'Hold me while I'm naked' van George Kuchar en 'The Devil's cleavage' van George Kuchar.

Lantaren/Venster presenteert dit najaar een reeks filmconcerten: zwijgende films met live muzikale begeleiding. Woensdag om 20.00 uur in Venster 2: 'Tabu' van Friedrich Wilhelm Murnau.

In verschillende steden

Of Freaks and Men (Alexej Balabanov) volgt de teloorgang van twee welgestelde families rond de vorige eeuwwisseling. Balabanov schoot zijn absurde film in de stijl en de kleuren die aan het begin van de cinematografie gangbaar waren. Een satirische parabel, een bitter verhaal over de macht van beelden op het gedrag van mensen. In Rialto Amsterdam, Haags Filmhuis, ' t Hoogt Utrecht.

Sombre (Philippe Grandrieux). Verbijsterend en nauwelijks verteerbaar portret van een seriemoordenaar in een fragmentarische, streng gestileerde film met een intensieve visuele kracht. Rialto Amsterdam, Lanta ren/Venster Rotterdam.

Mifune's Last Song (Sren Kragh-Jacobsen). Een zwarte, maar tegelijk lieve, romantische komedie die naar de regels van Dogma 95 is gemaakt. Kragh-Jacobsen en zijn uitstekende acteurs maakten een film over de invloed van leugens op het dagelijkse leven. Er komen tal van kwesties langs: burgerlijkheid, echtscheiding, verkrachting, gezinsverhoudingen en zelfs buitenaardse wezens. In 13 theaters, waaronder De Uitkijk en The Movies Amsterdam, Babylon Den Haag en Lantaren/Venster Rotterdam.

Beshkempir (Aktan Abdikalikov). Juweeltje uit onbekend Kirgizië over manwording van jongen die als baby werd geadopteerd. Dat de regisseur een opleiding genoot aan kunstacademie is te merken aan zijn prachtige visuele stijl. Haags Filmhuis, Filmhuis Leeuwarden, Lumière Maastricht en De Fabriek Zaandam.

De Stilte (Mohsen Makhmalbaf). Fraai ogend verhaal over een blind jongetje dat de wereld ontdekt met zijn oren. Zonder knievallen of luide knallen. Rialto Amsterdam, Haags Filmhuis, 't Hoogt Utrecht.

Dis-moi que je rêve (Claude Mouriéras). Menselijke drama's met bittere ondertonen, wars van commerciële gladheid. Lantaren/Venster Rotterdam, Gigant Apeldoorn, Fraterhuis Zwolle.

The Blair Witch Project (Daniel Myrick en Eduardo Sanchez). Goed gemaakte pseudo-documentaire over drie door een bos dolende studenten, waarin opnamen van digitale HI8-camera handig gemengd zijn met videobeelden. Big Brother in het klein en intensiever dan bij Veronica, al is het verschijnsel pseudo-documentaire niet nieuw en zijn er inventievere verhalen bedacht. In 42 theaters, waaronder Calypso 2, Cinecenter en Kriterion 2 Amsterdam, Haags Filmhuis en Metropole Den Haag, Pathé 6 en Lumière 4 Rotterdam.

Star Wars: The Phantom Menace (George Lucas). In prequel van de drie voorgaande delen doen de met computers gemaakte bewoners van het sterrenstelsel niet onder voor echte acteurs. Lucas' werk steunt niet op het povere scenario, maar moet het hebben van de sublieme techniek. In 94 theaters, waaronder Cinema 2, City 1 en Tuschinski 5 Amsterdam, Tuschinski 4 Den Haag, Pathé 3 en Cinerama 1 Rotterdam.

Los amantes del Círculo Polar (Julio Medem). Een film als een palindroom. Medem mengt een berekenend spel met de ontroerende geschiedenis van een tragische liefde. Zelden gaat dit samen. Hier wel. In tien theaters, waaronder The Movies en Rialto Amsterdam, Haags Filmhuis, ' t Hoogt Utrecht.

After Life (Kore-eda Hirokazu). Beeldschone droomvertelling over bedrijf waar aan kersverse doden wordt gevraagd hun dierbaarste herinnering te vertellen. Daarvan wordt een film gemaakt en de herinnering wordt meegenomen naar de eeuwigheid. Rialto Amsterdam, Poelstraat Groningen.

Deconstructing Harry (Woody Allen). Een stortvloed aan flauwiteiten, harde grappen en sterren in het geestige portret van een geblokkeerde schrijver die het verschil tussen fictie en werkelijkheid niet meer weet. Corso Castricum, Filmhuis Jeroen Den Bosch, Filmhuis Gouda, Kijkhuis Leiden en Louis Filmtheater Tilburg.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden