Filmtip Zaterdag

Filmtips

Het geheim van de thriller Klute is de cameraman. De afgelopen 18 mei op 82-jarige leeftijd overleden Gordon Willis stond bekend als The Prince of Darkness: als geen ander kon hij, simpel gezegd, donkere scènes filmen. Zo tekende hij als director of photography voor The Godfather (1972), The Parallax View (1974) en All the President's Men (1976).


Nergens viel zijn kwaliteit zo op zijn plaats als in Klute. Het verhaal over de New Yorkse callgirl Bree Daniel, die betrokken raakt bij een duistere zaak rond de verdwijning van een man uit Pennsylvania, heeft het raamwerk en kenmerken van een spannende thriller, maar bovenliggend is de sfeertekening van het leven begin jaren zeventig in New York. Die stad was in niets te vergelijken met wat ze nu is: grote delen van de stad waren een sodom. In buurten waar de huizen nu niet te betalen zijn, stonden louter kraakpanden en louche nachtclubs. Callgirl Bree (Jane Fonda) balanceert in die wereld tussen licht en duisternis. Ze had als luxehoer een prima bestaan in Manhattan, maar gaf dat op om werk te maken van haar ambities als model en actrice. Het leven in een grauwe buurt dat daarmee gepaard gaat, bevalt haar minder: ze is bang. Bang voor ex-klanten die haar telefonisch stalken, maar vooral bang om echt te kiezen - voor makkelijk geld grijpt ze telkens terug op haar oude stiel. Het lukt haar, kortom, niet uit de door cameraman Willis zorgvuldig gecomponeerde duisternis van de stad te ontsnappen. Het is de eenvoudige politieman John Klute (Donald Sutherland) die haar een ander wereldbeeld leert kennen dan het cynische waarin zij vastzit, en waaruit ook haar psychiater haar niet kan bevrijden. Klute, zelfbenoemd privédetective, komt met haar in contact als hij de verdwijningszaak onderzoekt. Hij representeert de onbedorvenheid van de wereld buiten New York en is uiteindelijk de katalysator in het veranderingsproces dat Bree doormaakt. Waarmee Klute veeleer een existentieel drama dan een thriller is - niet in de laatste plaats dankzij het camerawerk van Gordon Willis.


Klute (Alan J. Pakula, 1971)


BBC 2, 01.15-03.05 uur.

On The Road

(Walter Salles, 2012) Francis Ford Coppola (The Godfather, Apocalypse Now) bezat al decennia de rechten van Jack Kerouacs klassieke roman On The Road, maar durfde het niet te verfilmen. Reden: er ontbreekt een plot. In Kerouacs verhaal dolen de keurige jongeman Sal (het alter ego van de schrijver) en zijn heel wat minder keurige vriend Dean door het Amerika van de jaren vijftig. Ze doen dat evenwel opzichtig zonder doel en zonder reden. En dat maakt het er voor een filmmaker, een verhalenverteller bij uitstek, niet makkelijker op. De Braziliaan Walter Salles, die eerder succesvol de heel wat doelgerichtere reis van Che Guevara door Latijns-Amerika verfilmde (The Motorcycle Diaries), slaagt er desondanks in de kijker langzaam mee te voeren in die typische wereld van jazz en rebellie, en onder te dompelen in de lome reis die de film uiteindelijk is.


Nederland 3, 22.30-00.45 uur.

Les adieux à la reine

(Benoît Jacquot, 2012) Twaalf dagen na quatorze juillet vanavond een film over dat begin van de Franse Revolutie, gezien door de ogen van het kamermeisje dat als taak heeft koningin Marie-Antoinette voor te lezen. Deze extreem loyale Sidonie (Lea Seydoux) weet qualitate qua alles van de hofintriges - de verliefdheid van Marie Antoinette op een vrouw - en bijna niets van wat zich buiten Versailles afspeelt, wat de film een intrigerend perspectief geeft. Bovendien verblijft zij buiten werktijd niet in de glamoureuze omgeving die al zo vaak is vastgelegd, maar in een armoedige personeelswoning. In combinatie met het jachtige camerawerk, het losse acteren en de apocalyptische belichting, ontstaat zo een contrastrijke film waarin de grote geschiedenis ondergeschikt is gemaakt aan het intieme drama van een gedoemde driehoeksverhouding.


Nederland 2, 22.35-00.10 uur.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden