Films

Nicholas and Alexandra (Franklin J. Schaffner, 1971). Mooi aangekleed en keurig gemaakt drama over de laatste dagen van de laatste Russische tsarenfamilie....

Big (Penny Marshall, 1988). Prettige komedie met Tom Hanks als jongetje dat door wensmachine in een mannenlichaam terecht is gekomen. Hij schopt het ver in de speelgoedbranche, maar droomt ervan weer een kind te zijn.

Quick Change (Howard Franklin en Bill Murray). Redelijke komedie met Geena Davis, Randy Quaid en Bill Murray als trio dat een bank overvalt maar vervolgens moeite heeft de stad uit te komen.

Millions (Danny Boyle, 2004). Twee broertjes vinden een zak met 265 duizend Engelse ponden. Regisseur Danny Boyle schakelt tussen amusement, engagement en spanning - aanstekelijk, maar niet helemaal geslaagd.

Tears of the Sun (Antoine Fuqua, 2003). Oorlogsdrama over een fictieve burgeroorlog in Nigeria wil iets zinnigs zeggen over Amerikaanse inmenging in lokale conflicten, maar is vooral smakeloos in zijn exploitatie van gruwelijke slachtpartijen.

Collateral Damage (Andrew Davis, 2002). Bij een terreuraanslag op het Colombiaanse consulaat ziet Arnold Schwarzenegger hoe zijn vrouw en kind omkomen. Hij geeft zijn baan op en vertrekt naar Zuid-Amerika voor wraak, want aan een normale rechtsgang heeft een actieheld niets.

Misery (Rob Reiner, 1990). Schrijver wordt na een auto-ongeluk gered door een vrouw, toevallig zijn grootste fan. Ze houdt hem voor zichzelf. Spannende, enge en grappige Stephen King-verfilming met Kathy Bates en James Caan.

Bedazzled (Harold Ramis, 2000). Zwakke remake van Stanley Donens satire uit 1967, met Elizabeth Hurley als verleidelijke duivel. Ze sluit een deal met de sukkelige Brendan Fraser.

Harley Davidson & The Marlboro Man (Simon Wincer, 1991). Mickey Rourke en Don Johnson besluiten gezamenlijk een bank te beroven om hun geliefde stamkroeg van de ondergang te redden.

Superstition (Kenneth Hope, 2001). Psychologische thriller annex rechtbankdrama over een Britse au pair die in Italië van een reeks fatale branden en hekserij wordt verdacht. Speelfilmdebuut van de Engelse, in Nederland wonende en werkende mode- en reclamefotograaf Kenneth Hope.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden