Films

101 Dalmatians (Stephen Herek, 1996). Glenn Glose in vorm als gemene Cruella De Vil, die haar zinnen heeft gezet op een bontjas van dalmatiërshuiden....

Green Card (Peter Weir, 1990). Gérard Depardieu speelt een knuffelbeerachtige Fransman die een schijnhuwelijk aangaat met de lijzige Andie MacDowell om een verblijfsvergunning te verkrijgen.

Feestje (Ruud van Hemert, 2004). Als Ben gaat trouwen, gebruikt zijn studentenvriend Thijs het geld voor het feest om een restaurant te kopen. Onsamenhangende, onlogische film.

The English Patient (Anthony Minghella, 1996). Met Oscars overladen, langdradig romantisch drama naar de roman van Michael Ondaatje. Verpleegster Juliette Binoche verzorgt aan het einde van WO II de zwaar verbrande piloot Ralph Fiennes.

Gideon’s Daughter (Stephen Poliakoff, 2005). Brits tv-drama over een gedesillusioneerde publiciteitsmanager (Bill Nighy) die troost vindt bij een rouwende moeder (Miranda Richardson).

No Way Out (Roger Donaldson, 1987). Onderhoudende, verrassende spionagethriller. Kevin Costner, werknemer bij het Pentagon, gelooft dat zijn baas Gene Hackman schuldig is aan moord.

Spetters (Paul Verhoeven, 1980). Drie crossers strijden om de liefde van een meisje. Paul Verhoeven op z’n best: snel, hard en smakeloos.

Hedwig and the Angry Itch (John Cameron Mitchell, 2001). Tamelijk hysterische postpunk-neo-glamrockmusical over de transseksueel Hedwig, die het probeert te maken als songschrijver en zangeres. Zogenaamd subversief, maar tam en ongeloofwaardig.

Twister (Jan de Bont, 1996). Na het kassucces Speed kwam Jan de Bont met een tegenvallende rampenfilm over een ruziënd echtpaar dat in de Verenigde Staten op tornado’s jaagt.

The Color Purple (Steven Spielber, 1985). Fraaie verfilming van het epos van Alice Walker. Het dramatische bestaan tussen 1909 en 1947 van een door haar vader en haar man mishandelde zwarte vrouw.

The Hot Spot (Dennis Hopper, 1990). Thriller met autoverkoper Don Johnson, die in een stadje heen en weer kaatst tussen Virginia Madsen en Jennifer Connelly.

Assault on Precinct 13 (Jean-François Richet, 2005). Wisselvallige remake van John Carpenters cultklassieker uit 1976. Een agressieve jeugdbende belegert een politiebureau in Los Angeles.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden