Films zondag

Pillow Talk

14.05-15.45 uur Een


(Michael Gordon, 1959) Het is bij lange na niet meer zo spannend en sexy als het in 1959 ongetwijfeld was, maar dat neemt niet weg dat de sterk op dialoog drijvende jarenvijftigkomedie Pillow Talk nog altijd hoogstvermakelijk is.


Het keurig-pikante geflikflooi-in-charmante-volzinnen tussen een preutse binnenhuisarchitecte (Doris Day) en haar buurman waarmee ze een telefoonaansluiting deelt (Rock Hudson als playboy annex componist) heeft een prettig hoog tempo, wordt in een mengeling van voice-overs en split-screens opgediend en, niet onbelangrijk, krijgt gestalte door twee acteurs met een heerlijke onderlinge chemie. Duidelijk de leukste van de drie romantische komedies die Day en Hudson samen maakten.


The Neverending Story

17.47-20.00 uur Net 5


(Wolfgang Petersen, 1984) Het was de grote hit van de Duitse fantasy/kinderboek-auteur Michael Ende, het in 1979 gepubliceerde Die unendliche Geschichte, over een jongen met zoveel inlevingsvermogen dat het boek dat hij leest voor zijn ogen tot leven komt. Geen wonder dat vijf jaar later de verfilming van Wolfgang Petersen (Das Boot) ook de bioscoopkassa's liet rinkelen. Ende zelf was echter not amused. Tijdens een beruchte persconferentie in Stuttgart trok hij van leer tegen Petersen, die ondanks Endes scriptadvies op eigen houtje een 'weerzinwekkende film' zou hebben gemaakt, waarin tal van elementen uit het boek te vrij werden geïnterpreteerd. The Neverending Story groeide desondanks uit tot een kinderfilmklassieker van formaat.


Les enfants du paradis

20.59-22.38 uur TV 5


(Marcel Carné, 1945) De Britse filmmaker Terry Gilliam schaart de Franse klassieker Les enfants du paradis onder zijn favoriete films. Hij is niet de enige, maar het is interessant om het drie uur durende liefdesepos van Marcel Carné, waarvan TV 5 zondag het eerste deel uitzendt, eens door de Gilliam-bril te bekijken. Het moet vooral de vibrerende hectiek van Les enfants du paradis zijn geweest die Gilliam heeft geïnspireerd voor zijn aanstekelijk chaotische vertelstijl. Vrijwel nooit komt de film, die zich rond 1840 afspeelt in de kunst- en theaterwereld van Parijs, tot rust. In niets is te zien dat de klassieker tijdens de nazibezetting onder erbarmelijke omstandigheden is gemaakt - een wonderlijke prestatie. Met Nederlandse ondertiteling.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.