Films zaterdag

The Go-Between

15.35-17.30 uur BBC 2


(Joseph Losey, 1970) Prachtige, sfeervolle proeve van bekwaamheid van de wat in vergetelheid geraakte, in Amerika geboren maar door en door Engelse grootmeester Joseph Losey (1909-1984).


The Go-Between herbergt een paar van de grote namen van zijn tijd. Harold Pinter schreef het scenario over de herinneringen van een man aan een zomer in zijn jeugd, rond 1900, die hij doorbracht op het landgoed waar een klasgenoot woonde. Daar beziet hij het leven van de adel en wordt hij gebruikt door de zus van zijn klasgenoot. Die is verloofd maar heeft een oogje op heel iemand anders. De jongen fungeert als boodschapper tussen die twee. Mooi, Engels acteerwerk van Alan Bates en Julie Christie als de heimelijke geliefden.


Margin

22.20-00.05 uur Ned 3


(J.C. Chandor, 2011) Intelligente en duidelijke film over de wereldwijde financiële crisis die in 2008 uitbrak. Margin Call speelt zich af in en rond zo'n torenflat aan Wall Street waar zich een investeringsbank bevindt. De top bovenin heeft nauwelijks benul van wat zich eronder afspeelt, maar heeft aan het begin van de film al wel een ingrijpend besluit moeten nemen. 80 procent van de medewerkers onder in het gebouw vliegt eruit. Eentje van hen krijgt een usb-stick in handen geduwd en dat is het begin van de thriller die de film bovenal is. Waarbij menigeen - in en buiten de film - wanhopig verzucht: 'Ik begrijp er helemaal niks van.' Kern van de zaak, naar de werkelijkheid getekend: de risico's die zijn genomen zijn veel te groot.


Call Waltz with Bashir

00.20-01.40 uur Ned 2


(Ari Folman, 2008) Hoogtepunt in het kleine oeuvre van de Israëlische regisseur van wie deze week The Congress in bioscooppremière ging. Ari Folman vocht begin jaren tachtig met het Israëlische leger in de Libanon-oorlog en maakte in 1982 het bloedbad in Sabra en Shatila mee. Gruwelijkheden die hij in de loop der jaren succesvol uit zijn geheugen bande. Totdat hij een vriend sprak die hem een droom en de betekenis ervan vertelde. Dat vormde voor Folman, zoals hij in het begin van Waltz with Bashir vertelt, de aanleiding om zijn herinneringen weer naar boven te halen en uit te zoeken waarom ze zo lang waren weggestopt. Dat deed hij in een verrassende vorm die geweldig goed uitpakt: animatie. Maar pas op: het einde komt als een mokerslag.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden