Films zaterdag

Bitter Victory

16.50-18.30 uur BBC 2

(Nicholas Ray, 1957) In Frankrijk gemaakte oorlogsfilm van de grootmeester achter Hollywood-drama's als They Live By Night (1949) en Rebel without a Cause (1955). Tijdens de Tweede Wereldoorlog probeert majoor Brand (Curd Jürgens) met zijn Britse commando's in de Libische woestijn documenten te smokkelen uit het hoofdkwartier van de nazi's. Handig dat zijn voornaamste compaan Jimmy Leith (Richard Burton) vloeiend Arabisch spreekt; minder handig dat Leith en Brands vrouw (Ruth Roman) vóór de oorlog geliefden waren. Uiteindelijk zal slechts één van hen alle haat en nijd overleven. Auteur Hardy bewerkte zijn eigen roman tot scenario; de hitte van de woestijn is voelbaar dankzij Michel Kelbers uitstekende, hemelsbrede zwartwitfotografie.

The Girl with the Dragon Tattoo

22.00-1.10 uur Veronica

(David Fincher, 2011) Na de Zweedse verfilming van Stieg Larssons Millennium-trilogie, nu ook de Amerikaanse. Zoals verwacht krikt Fincher (Se7en, Fight Club) de stilering op - alles oogt hier net wat beter en mooier. Belangrijker dan de verschillen tussen beide versies is de verbeelding van de hoofdfiguur: Lisbeth Salander, Larssons meest intrigerende schepping. Samen met onderzoeksjournalist Mikael Blomkvist (Daniel Craig) speurt dit psychisch beschadigde computergenie naar de seriemoordenaar die zich ophoudt binnen een familie van rijke industriëlen. Vertolkster Rooney Mara redt zich prima naast haar Zweedse voorganger Noomi Rapace, en stijgt net als Rapace boven de film uit.

Three Monkeys

0.05-1.50 uur Canvas

(Nuri Bilge Ceylan, 2008) In de openingsscène van Three Monkeys rijdt de oververmoeide Turkse politicus Servet zijn auto over een kronkelige weg, bij nacht. Wanneer hij tijdens die rit iemand doodrijdt, en de angst toeslaat dat het ongeluk hem de verkiezingsrace zal kosten, belt de politicus zijn vaste chauffeur Eyüp. Of die de schuld op zich wil nemen, tegen betaling? Met Three Monkeys lijkt meesterfilmer Ceylan voorzichtig nieuwe (film)werelden te verkennen. Hij leent elementen uit de beeldtaal en vertelvorm van de film noir, en de psychologische thriller. Vrolijk is de wereld van Ceylan nooit. Was zijn in besneeuwd Istanbul gefilmde meesterwerk Uzak (2002) al ronduit illusieloos, in Three Monkeys laat hij nog meer duisternis toe.

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden