Films zaterdag

Moon

23.40-01.15 uur Ned 3


(Duncan Jones, 2009) Welkom in de nabije toekomst: 70 procent van de wereldbevolking leeft op groene kernenergie afkomstig van de achterkant van de maan, waar kolossale oogstmachines het landschap doorploegen. Slechts één man is nodig om de boel aan de praat te houden. Die man, Sam Bell, tekende voor drie jaar solitaire dienst, die er nu bijna op zitten. Al vanaf de eerste scènes in het authentiek ogende maanstation maakt debuterend speelfilmregisseur Jones zijn ambities zonneklaar: dit is vintage-sf. Moderne computertechnieken dienen slechts ter vervolmaking van échte decors en op schaal nagebouwde maanvoertuigen. Het ruimteavontuur gaat naadloos over in intens persoonlijk drama, met een ijzersterke multirol voor Sam Rockwell.


Dogtooth

00.25-01.55 uur Ned 2


(Giorgos Lanthimos, 2009) De ouders in dit ongewone Griekse drama houden de opvoeding van hun kinderen volledig in eigen hand: hun tienerdochters en -zoon hebben nog nooit een stap buiten de tuin gezet. Het is een bizar experiment dat de Griekse regisseur-scenarist Lanthimos in zijn tweede speelfilm voorschotelt. Van begin af aan is er duidelijk iets ziekelijk mis in het gezin. In fraai vormgegeven scènes toont Lanthimos de consequenties van een doorgeschoten beschermingsdrift. De vele absurde situaties worden door het droge, afstandelijke acteerwerk extra benadrukt, met als hoogtepunt een perfect uitgevoerd, hilarisch verjaardagsballet. Langzaam maar zeker verandert de toon en valt er steeds minder te lachen.


My Beautiful Laundrette The Mother

23.30/01.05 uur BBC 2


(Stephen Frears, 1985/Roger Michell, 2003) De BBC vertoont twee geslaagde Hanif Kureishi-verfilmingen. Eerst Stephen Frears' moderne klassieker My Beautiful Laundrette, waarin een Londense punker en een jonge Pakistani minnaars worden, en samen een wasserette openen. Dan The Mother, waarin de al wat oudere May na de dood van haar man besluit voortaan voor zichzelf te kiezen. Ze begint een affaire met de klusjesman, zonder zich er iets van aan te trekken dat deze vrijbuiter ook al een amourette beleeft met haar dochter. Met zijn kale stijl creëert regisseur Michell een werkelijkheid zonder empathie of loyaliteit; het is ieder voor zich. De films worden voorafgegaan door een interview met Kureishi. Kevin Toma

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden