Films op tv

Moon

(Duncan Jones, 2009)

Zaterdag, Nederland 3, 23.15-0.50 uur.

In de toekomst halen aardbewoners hun energie grotendeels uit helium-3, een grondstof die op de maan wordt gedolven met geautomatiseerde oogstmachines. Slechts één man is nodig om de boel aan de praat te houden; een astronaut (Sam Rockwell) die tekende voor drie jaar solitaire dienst, maar nu ontdekt dat de waarheid anders in elkaar zit. Al vanaf de eerste scènes in het authentiek ogende maanstation maakt debuterend speelfilmregisseur Duncan Jones (de zoon van David Bowie) zijn ambities zonneklaar: dit is liefdevol gemaakte,vintage sciencefiction. Digitale effecten dienen slechts ter vervolmaking van échte decors en op schaal nagebouwde maanvoertuigen.

Cloverfield

(Matt Reeves, 2008)

Zaterdag, RTL 7, 20.00-21.35 uur.

IJzersterke monsterfilm uit de koker van producent J.J. Abrams (Lost), die zowel qua stijl als marketinghype sterke overeenkomsten vertoont met The Blair Witch Project. Net als in die nepdocumentaire losten de makers hun zorgvuldig opgebouwde verwachtingen knap in. Het uitgangspunt - iemand filmt een afscheidsfeestje van een vriend in New York en blijft filmen wanneer de stad wordt aangevallen door een Godzilla-achtig monster - wordt maximaal uitgewerkt; zelden was het effect van een eenzijdig ooggetuigeverslag zo intens.

The Magnificent Ambersons

(Orson Welles, 1942)

Zondag, Eén, 14.00-15.30 uur.

Verfilming van Booth Tarkingtons roman over de schatrijke familie Amberson die aan twisten, decadentie en verkeerde investeringen te gronde gaat. Telkens wanneer de film te zien is, wordt vooral gerept over de vernietiging (letterlijk) van 40 minuten uit Welles' eindversie door de studio. 'Alsof-ie gemonteerd is door een grasmaaier', zei de filmmaker over het beruchte knipwerk dat buiten zijn medeweten om werd gedaan. Maar het drama van een gedoemde liefde en een irritante familiezoon die niet wil deugen, is evengoed doordesemd van bitterheid. Meer misschien dan van melancholie, een sfeer die verteller Welles in de openingsscène, wellicht ironisch, probeert op te roepen. En een meesterwerk blijft het, al was het alleen maar door het weergaloze gebruik van licht, donker en schaduwen en de baanbrekende manier waarop Welles een balzaaldansscène registreerde.

Bluebird

(Mijke de Jong, 2004)

Zondag, Nederland 3, 15.35-16.50 uur.

Destijds in Berlijn met de Glazen Beer voor beste jeugdfilm onderscheiden drama over gepest worden op school omzeilt de valkuil van sentimentaliteit door een subtiel script (van Helena van der Meulen), goed spel (vooral van de 13-jarige Elske Rotteveel) en een mooi onnadrukkelijke regie van Mijke de Jong (Tussenstand). Indringender kan een portret van puberwreedheid niet zijn. Met Het zusje van Katia (2008) en Gouden Kalf-winnaar Joy (2010) voltooide De Jong haar trilogie over meisjes op weg naar volwassenheid.

The King's Speech

(Tom Hooper, 2010)

Zondag, RTL 4, 20.00-22.30 uur.

De Britse koning George VI gold aanvankelijk als een onwaarschijnlijke troonpretendent. Immers: levend in de schaduw van zijn oudere broer Edward, die ook wat begaafder leek in het sociale verkeer. Het is 1925 aan het begin van The King's Speech. George, dan nog prins Albert, dient een tot de nok toe gevuld Wembley-stadion toe te spreken, maar ziet zijn eerste publieke optreden sterven in gehakkel en pijnlijke stiltes. Regisseur Tom Hooper (vooral bekend van tv-series) weet de spreekangst al in de eerste minuten meesterlijk in beeld te vatten; de microfoon doemt op als een martelwerktuig. En dan stapt acteur Colin Firth naar voren, die zich de film lang virtuoos toont in het geloofwaardig stotteren, en gevoelens van pijn, trots en miskenning laat wedijveren in de stramme, gereserveerde Albert. Dat zo'n uiterst technische rol bij Firth nooit technisch aanvoelt, tekent zijn talent.

The King's Speech is een film over een man die zijn handicap overwint ten dienste van de natie, terwijl de wereld in brand staat, en waarin overbrugd klassenverschil uitgroeit tot ware vriendschap - ook op papier was de film al Oscar-materiaal. Hij won er uiteindelijk vier; Hooper (regie) en Firth (acteur) ontvingen de beeldjes en daarnaast waren er bekroningen voor beste film en beste scenario.

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden