Films op tv

127 Hours

(Danny Boyle, 2010)


Zaterdag, RTL 5, 20.30-22.30 uur


'Een actiefilm zonder actie', noemde Danny Boyle zijn film over een avonturier (James Franco) die negentig procent van de film bekneld zit op de bodem van een kloof. Dankzij Boyles visuele spierballenvertoon wordt dat nooit saai: met zwierig vormgegeven hallucinaties en angstig realistische opnamen laat hij de aandacht geen moment verslappen. Tegelijk blijft hij heel dicht bij het ware verhaal, waarin het draait om een egocentrische jongen die leert dat ook hij anderen nodig heeft.


Das Experiment

(Oliver Hirschbiegel, 2001)


Zaterdag, Nederland 3, 22.50-0.50 uur


Twintig mannen onderwerpen zich aan een psychologisch experiment, dat twee weken zal duren. Twaalf van hen worden dag en nacht opgesloten in een namaakgevangenis; de anderen krijgen de taak de gevangenen te bewaken. De inzet: meer kennis over de relatie tussen macht en agressie. Dag en nacht geobserveerd door het onderzoeksteam groeien de mannen langzaam maar onverbiddelijk in hun rollen. Tot het experiment gruwelijk uit de hand loopt. Regisseur Hirschbiegel (die later Der Untergang zou maken) debuteerde indrukwekkend met deze psychologische thriller, gebaseerd op een berucht onderzoek uit de jaren zeventig, dat indertijd voortijdig werd afgebroken.


Before the Devil Knows You're Dead

(Sidney Lumet, 2007)


Zaterdag, Nederland 3, 0.50-2.40 uur


Mooi debuut van scenarioschrijver Kelly Masterson, die eerder franciscaner monnik en toneelschrijver was. De vorig jaar aan kanker overleden Sydney Lumet (1924) verfilmde het verhaal dienstbaar en gaf de acteurs Ethan Hawke en Philip Seymour Hoffman in zijn zwanezang alle kans te schitteren. Ze spelen twee broers in geldnood die besluiten een juwelier te overvallen. Een simpel voornemen, dat ontaardt in een bijna klassiek drama waarin het noodlot onontkoombaar lijkt, al is de vertelstructuur zo modern als maar kan: de film springt heen en weer in de tijd en speelt zich dan weer voorafgaand aan, dan weer na afloop van de overval af.


The Godfather-trilogie

(Francis Ford Coppola, 1972, 1974, 1990)


Deel 1 en 2 op zaterdag, Veronica, 22.00-4.40 uur.


Deel 3 zondag, SBS 6, 23.55-2.25 uur


Francis Ford Coppola was begin 30 toen hij aan de eerste Godfather begon. Als je in aanmerking neemt hoe studio Paramount zich ermee probeerde te bemoeien, kan de waardering voor zijn omvangrijke maffiaproject alleen maar toenemen. In lange, uitgesponnen scènes zuigt Coppola de kijker de wereld binnen van de maffiafamilie onder leiding van Marlon Brando - drie uur later gruw je van ze. En van jezelf omdat je je zo hebt laten meeslepen.


In het vervolg toont Coppola hoe Michael Corleone (Al Pacino) na de dood van zijn vader Vito de leiding van de familie overneemt. De manier waarop hij zijn macht consolideert en uitbreidt, wordt verbonden aan flashbacks naar de tijd waarin de jonge Vito (Robert de Niro) begint aan de opbouw van zijn misdaadimperium. De wijze waarop tussen beide verhalen wordt geschakeld is indrukwekkend. Vader en zoon worden soms gecontrasteerd, maar vooral worden de overeenkomsten tussen de twee benadrukt. De Niro en Brando zijn de enige twee acteurs die ooit een Oscar kregen voor dezelfde rol, maar het draait in deel 2 voornamelijk om Pacino, wiens Michael tot en met de beklijvende finale steeds meer ontmenselijkt.


Het derde en minste deel kent één grote verrassing. Coppola's dochter Sofia, toen nog tiener, dook in de film op als Mary, de dochter van maffiabaas Michael. Winona Ryder was overspannen geraakt en had afgezegd, zodoende. Sofia, al eerder te zien geweest in piepkleine rollen in haar vaders films (Peggy Sue Got Married, The Cotton Club, Rumble Fish, The Outsiders), viel als actrice door de mand te midden van een sterrencast. Daarop besloot ze regisseur te worden; in die hoedanigheid leverde ze tot nu toe enkel pareltjes af.


Signs

(M. Night Shyamalan, 2002)


Zondag, Net 5, 22.40-0.55 uur


Signs is in veel opzichten een film over kijken. Voormalig priester Mel Gibson bestudeert met zijn kinderen verbaasd de patronen van platgewalst graan, die 's nachts op hun akkers zijn ontstaan. Met zijn broer tuurt Gibson in de duisternis om iets op te vangen van de schimmen die rond het huis waren. En iedereen staart naar de televisie wanneer de eerste aankondigingen van buitenaards bezoek aan onze wereld worden gedaan. Maar de onthulling van wat zich voor hun ogen afspeelt, wordt tergend lang uitgesteld, waarmee regisseur M. Night Shyamalan toont dat hij als geen ander naar een climax weet op te bouwen. Hoe de tekens uit de titel echt moeten worden gezien, blijkt pas in de slotscènes.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden