Films op tv

Ali

(Michael Mann, 2001)


Zaterdag, Nederland 3, 20.15-22.45 uur


De verfilming van het leven van bokser Mohammed Ali ging niet van een leien dakje. Het project was meer dan tien jaar 'in ontwikkeling'. Michael Mann (regie) en Will Smith (hoofdrol) klaarden de klus uiteindelijk. Ze bleken een gelukkige combinatie: Smith speelt de rol van zijn leven in een soms wat onevenwichtig maar warmbloedig portret waarin veel kanten van Ali aan bod komen: zijn bokscarrière natuurlijk, maar ook zijn relatie met de islam en zijn stormachtige familieleven. Jon Voight speelt de beroemde sportjournalist Howard ('I'm just telling it like it is') Cosell en doet dat met bewonderenswaardige overtuiging.


Crocodile Dundee

(Peter Faiman, 1986)


Zaterdag, Eén, 21.05-22.40 uur.


Zorgeloos vermaak uit de jaren tachtig; simpele komedie uit Australië, waarin een Amerikaanse journaliste (Linda Kozlowski) down under een reportage maakt over een beroemde krokodillenjager (de Australische tv-komiek Paul Hogan), verliefd wordt en hem meeneemt naar haar basis, New York. Daar liggen de komische misverstanden voor het oprapen en voor de hand. Dat de hoofdrolspelers hun filmliefde ook in werkelijkheid beleefden, deed de film bepaald geen kwaad. Crocodile Dundee werd een ongekend succes en het verse echtpaar draafde keurig op voor een aanmerkelijk minder leuk vervolg.


The Matrix

(Andy en Larry Wachowski, 1999)


Zaterdag, Veronica, 22.00-00.40 uur


Als je de gebroeders Wachowski mag geloven, ging het ongeveer zo. Ze zaten in een krap appartement in Chicago, met uitzicht op een stenen muur, en begonnen te discussiëren over een interessante vraag: waarom zijn de meeste actiefilms zo arm aan ideeën en bevatten de meeste ideeënfilms zo weinig actie? Een wilde brainstormsessie later zaten ze daar nog steeds, in dat krappe flatje, maar hadden ze wel het verhaal van The Matrix bedacht. Een commentaar op de Hegeliaanse dialectiek moest het worden, maar ook een vechtfilm met een held die kan vliegen en kogels uit de lucht vist. Inmiddels staat The Matrix te boek als een moderne klassieker, en kassucces bovendien. De 'bullet time'-effecten, waarbij de camera rondjes tolt om Keanu Reeves terwijl deze in super slowmotion kogels ontwijkt, werden sindsdien zo vaak nagedaan dat ze inmiddels als clichés aanvoelen. Intussen kun je nog altijd alle kanten op met het even archetypische als futuristische verhaal, waarin een computerkraker (Reeves) de messias blijkt te zijn die een einde kan maken aan de dominantie van de machines over de mensen, van de leugen over de waarheid. Want, zo blijkt in The Matrix, we leven in feite met z'n allen in een zorgvuldig gecreeerde, verdovende illusie, waarin zelfs een lepel geen lepel is.


Open Hearts (Elsker dig for evigt)

(Susanne Bier, 2002)


Zaterdag, Canvas, 23.05-00.55 uur


Mooi overspeldrama dat baat heeft bij de strenge Dogma-regels die maakster Susanne Bier eerbiedigde. Doordat indachtig die regels in de vorm van alle opsmuk en aankleding wordt afgezien, blijft het melodramatische verhaal alleszins te pruimen. Wat heet, op momenten ontroert de desperate onmacht diep. Niet in de laatste plaats dankzij het formidabele spel van de acteurs, die geen problemen hebben met de camera die hun voortdurend op de huid zit. Ook niet in de intiemste en gevoeligste scènes van dit verhaal over de dramatische gevolgen van een verkeersongeval. Daarin ziet een jong stel zijn toekomst vervliegen en ziet de dader haar gezin uiteenvallen, omdat door een ander noodlottig toeval haar man Niels (Mads Mikkelsen) en de vriendin van het slachtoffer in elkaars armen worden gedreven. Met uiteindelijk alleen maar verliezers.


The Big Country

(William Wyler, 1958)


Zondag, Eén, 14.05-16.50 uur


De naar verluidt favoriete film van toenmalige Amerikaanse president Eisenhower is een fraai westernspektakel over twee buurfamilies die elkaar naar het leven staan om een waterbron. Hoofdrollen voor Gregory Peck en Charlton Heston, die elkaar mooi aanvullen als intellectueel en ruwe bolster - en elkaar op leven en dood bestrijden. Volgens Peck, die de film mede produceerde, was The Big Country een allegorie over de Koude Oorlog.


The Road

(John Hillcoat, 2009)


Zondag, BBC 2, 23.30-01.10 uur


Overtuigende verfilming van de onverfilmbaar geachte roman van Cormac McCarthy. Hoe zouden die eindeloze beschrijvingen van de doodse post-apocalyptische landschappen tot iets kunnen leiden wat op film zou lijken? Opmerkelijk genoeg koos regisseur Hillcoat niet voor het aandikken van de minimale plot, maar leefde hij zich uit in panoramische shots van die landschappen. Tegelijk concentreert hij zich op de liefde en troost tussen vader en zoon, prachtig gespeeld door Viggo Mortensen en Kodi Smit-McPhee.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden