Films op tv

Kandahar

(Mohsen Makhmalbaf, 2001)


Zaterdag, Canvas, 16.35-17.57 uur


Televisie en film waren verboden, fotografie en schilderkunst werden als onzuiver beschouwd, stenen boeddha's werden vernietigd. Daarom noemde de Iraanse regisseur Mohsen Makhmalbaf het Afghanistan van de Taliban 'een land zonder beelden'. Makhmalbafs Kandahar is een antwoord op die beeldloze cultuur. Hij volgt een gevluchte journaliste die terugkeert naar het land om haar zus ervan te weerhouden zelfmoord te plegen. Onderweg excelleert hij in fraaie visuele vondsten - van een stoet felgekleurde boerka's tot langzaam neerdalende parachutes. Het openingsshot toont wat van de Taliban helemaal nooit gezien mocht worden: een vrouw die vlak voor de camera haar sluier omhoogslaat en recht in de lens kijkt. Meer dan interessant om ruim een decennium later, waarin nogal wat gebeurd is met het land, deze documentair gefilmde speelfilm - een genre waarop Iraanse filmmakers het patent lijken te hebben - terug te zien. Makhmalbaf zelf ontvluchtte Iran in 2005, nadat Ahmadinejad de presidentsverkiezingen had gewonnen. Hij woont sindsdien in Parijs.


Saturday Night Fever

(John Badham, 1977)


Zaterdag, RTL 8, 21.50-00.20 uur


Het gebeurt vaker met niet al te beste films: dat ze een klassieker worden. Altijd een raadsel, zo ook met deze discoknaller waarmee John Travolta onsterfelijk zou worden als Snakehips. Niet te veel woorden vuil maken aan het rammelende scenario, maar gewoon nog een keer genieten van de discoscènes waarin Travolta met witte wijde pijpen op de glazen vloer losgaat op de aanstekelijke muziek van de Bee Gees. Nog altijd overal ter wereld gebruikt om naar te verwijzen. Zoals Pablo Larraín bijvoorbeeld deed. Van de Chileen draait op dit moment NO in de bioscopen (over de reclamecampagne die Pinochet ten val bracht). In een van zijn vorige films, het mistroostige Tony Manero, kan een te oude maatschappelijke verschoppeling zijn leven alleen zin geven door op zaterdagavond in het dorpscafé even Travolta te zijn.


Fateless

(Lajos Koltai, 2005)


Zaterdag, Canvas, 23.55-02.10 uur


Met deze verfilming van de autobiografische roman van Nobelprijswinnaar Imre Kertész maakte de voormalige cameraman Lajos Koltai in 2005 een indrukwekkend regiedebuut. Een 14-jarige jongen komt tijdens de Tweede Wereldoorlog vanuit Boedapest terecht in concentratiekampen. Koltai toont de Holocaust, in grauw zwart-wit, als een aaneenschakeling van wrede toevalligheden; gebeurtenissen waarop de hoofdpersoon nauwelijks invloed kan uitoefenen en waaraan hij geen enkele betekenis kan geven.


Persepolis

(Marjane Satrapi, 2007)


Zaterdag, Nederland 2, 00.20-01.51 uur


De verfilming van haar succesvolle, vierdelige literaire stripverhaal Persepolis (2000-2003), waarin ze bij wijze van zelfonderzoek tegen de achtergrond van de Iraanse Revolutie haar jeugd optekende, moest en zou een animatiefilm worden. Zoveel wist de Iraanse Marjane Satrapi zeker. Alleen zo kon haar verhaal over een opgroeiend meisje dat zich afzet tegen tradities en religieus extremisme, zijn universele karakter behouden. Het laatste wat ze wilde, was een derdewereldverhaal over mensen in een vreemd land, zei ze. Haar aanpak leverde een fenomenale film op. Met eenvoudige tekeningen verpakte Satrapi (43), al op haar 15de Iran ontvlucht en nu levend in Parijs, haar herinneringen in korte, snappy scènes, waarbij ze de balans vindt tussen zwaar drama en vederlichte humor.


The magnificent seven

(John Sturges, 1960)


Zondag, Eén, 14.05-16.10 uur


Geruchten willen dat Tom Cruise een hoofdrol gaat spelen in een nieuwe versie van de western The Magnificent Seven. Dat zou dan de remake van een remake zijn, want John Sturges' klassieker was al een bewerking van Akira Kurosawa's meesterwek Seven Samurai uit 1954. Die Amerikaanse versie staat nog altijd als een huis, met legendarische vertolkingen van onder anderen Steve McQueen, Yul Brynner en Charles Bronson. Ze vormen met vier anderen het zevental dat door de bewoners van een Mexicaans dorp wordt gevraagd hen te beschermen tegen een stel bandieten. Na aanvankelijk succes komen de zeven toch in een lastig pakket, dat een mooie bedding vormt voor een nogal altijd klassieke wraakfilm die The Magnificent Seven uiteindelijk is.


Tous les matins du monde

(Alain Corneau, 2001)


Zondag, TV5, 21.00-22.50 uur (Nederlands ondertiteld)


Het is de beroemdste film van de in 2010 op 67-jarige leeftijd overleden Franse filmmaker Alain Corneau, dit historische drama over de 17de-eeuwse Franse viola da gamba-speler Monsieur de Sainte Colombe en zijn moeizame relatie met de jonge componist Marin Marais. Corneau, groot geworden met puike policiers, liet die laatste rol spelen door Gérard Depardieu én (de jongere versie) diens zoon Guillaume, die een paar jaar later zou overlijden.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden