Films op tv

Poetry/Shi

(Lee Chang-dong, 2010)


Zaterdag, Nederland 2, 0.05-2.18 uur.


De Zuid-Koreaanse regisseur (voorheen schrijver en politicus) Lee Chang-dong, verantwoordelijk voor briljant gelaagd drama in films als Oasis (2002) en Secret Sunshine (2007), zette het uitzonderlijk hoge niveau van zijn films voort met Poetry, waarvoor hij tijdens het filmfestival van Cannes werd bekroond met de prijs voor het beste scenario. De film opent met een lijk van een jong meisje in een rivier - ze heeft zelfmoord gepleegd na te zijn misbruikt door klasgenootjes. Poetry volgt het perspectief van de oma van een van de daders, die wordt ingezet om te bemiddelen met de familie van het slachtoffer. Deze Mija (gespeeld door actrice Yun Jeong-hie, in Korea bekend van meer dan 300 films), besluit echter anders. De vrouw, die haar Alzheimer verborgen tracht te houden voor de buitenwereld, is druk met haar poëzieklasje, een gegeven dat Lee volkomen ongekunsteld verweeft met het drama. Voor het eerst dichtend stort Mija zich aanvankelijk op bloemenpracht en vogelgekweel. Maar geconfronteerd met het misdrijf van haar kleinzoon, lijkt ze te willen ontsnappen aan de realiteit. Lee maakt er een fantastische film van.


Badlands

(Terrence Malick, 1973)


Zaterdag, BBC 2, 1.20-2.50 uur.


De 25-jarige James Dean-wannabe Kit (Martin Sheen, voortdurend met een sigaret in zijn mondhoek) en 15-jarige Holly (een bleke, iele Sissy Spacek) trekken in dit debuut van de enigmatische Terrence Malick een spoor van dood en verderf door de Verenigde Staten. De Amerikaanse pers noemde Badlands de beste debuutfilm sinds Orson Welles' Citizen Kane, maar het duurde tot 2011 - met veel langdurige onderbrekingen - voor Malick met The Tree of Life zijn echte meesterwerk maakte. Toch is ook deze film zeer sterk, en exemplarisch voor het latere werk van de regisseur: veel voice-overs, gefilmd bij natuurlijk licht, een memorabele, dromerige soundtrack; Badlands is ondanks zijn Bonnie en Clyde-achtige hoofdpersonages een schitterende, meditatieve film.


Metropolis

(Fritz Lang, 1927)


Zondag, Eén, 14.05-16.05 uur.


De moeder der sciencefictionfilms wordt Metropolis genoemd, de zwijgende dystopische zwart-witfilm uit 1927 over een beklemmende tweeklassenmaatschappij in 2026: de rijke denkers leven bovengronds in futuristische luxe appartementen, de arme arbeiders doen in ondergrondse fabrieken al het werk. Filmers (Ridley Scott in Blade Runner) en videoclipmakers (Queen met Radio Ga Ga) ontleenden inspiratie aan het visuele spektakel van Fritz Lang, die enkele jaren later het instabiele Duitsland ontvluchtte om met succes zijn geluk in Hollywood te beproeven.


Zodiac

(David Fincher, 2007)


Zondag, SBS 6, 23.50-1.25 uur.


Regisseur David Fincher (Se7en, Fight Club) was begin jaren zeventig 7 jaar toen San Francisco werd opgeschrikt door de zogenaamde 'Zodiac Killer'; een beruchte seriemoordenaar die de media, de politie en het publiek jarenlang in zijn greep hield. Zo'n gebeurtenis maakt indruk, vandaar dat Fincher ruim drie decennia later in archiefkasten vol authentiek bewijsmateriaal dook om deze zeldzaam natuurgetrouwe thriller te maken. Op zijn best is Zodiac een intelligente, stijlvolle film waarin niet de moordenaar of de slachtoffers centraal staan, maar de nadruk ligt bij het effect op de samenleving, en de rol die media en justitie spelen in geval van publieke paniek. Maar Finchers nieuwe realisme betekende ook een (voorlopig) afscheid van de visuele schwung die zijn voorgaande films kenmerkte. Waar Fight Club zich eind vorige eeuw liet bekijken als een baldadig statement tegen de gevestigde orde, deed Zodiac acht jaar later nog het meest denken aan doortimmerde, beschaafde Hollywoodthrillers uit de jaren zeventig.


The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford

(Andrew Dominik, 2007)


Vrijdag, Canvas, 22.10-0.45 uur.


Jesse James is onder meer dankzij stripheld Lucky Luke uitgegroeid tot de Robin Hood van de westernverhalen; een wilde cowboy die stal van de rijken en gaf aan de armen. Dat het verschil tussen goed en slecht aanmerkelijk grijzer is, toont Andrew Dominik met deze prachtig gestileerde film waarin hij mythische personages zorgvuldig afpelt en filmwetten nadrukkelijk aan zijn laars lapt. Zijn film oogt als een western, maar voelt als een hedendaagse echo uit een ver verleden. Weerbarstig, traag, ruw, hard; een van de beste films van het vorige decennium. Hoofdrolspeler en producent Brad Pitt benadrukte tijdens de première dat het weliswaar een film over cowboys is, maar dat hij totaal niet in het westerngenre past. Pitt: 'Het is een film die de legende van Jesse James ontdoet van haar romantiek.'


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden