Films op tv

The a-team

(Joe Carnahan. 2010)

Zaterdag, RTL 5 20.00-22.30 uur

Uitzinnige update van de beroemde jaren-tachtig serie. In de film zijn onze vier helden veranderd van 'het sterkste wapen' van het leger in gezochte criminelen.¿Het valt amper na te vertellen hoe B. A., Face, Murdock en Hannibal vervolgens hun naam proberen te zuiveren. Het is twee uur over the top- chaos, maar dat is meteen de lol van The A-Team: pret is het sterkste punt van de film. Met veel plezier gemaakt vermaak voor al die mensen die blij worden van vier tegengestelde karakters die een naar beneden stortende tank veilig op de grond moeten zetten, gewapend met drie parachutes.


Public Enemies

(Michael Mann, 2009)

Zaterdag, Veronica, 22.00-00.45 uur

Meer dan eerdere films over de beruchte bankovervaller John Dillinger (1903-1934) verbindt regisseur Michael Mann de opkomst en ondergang van Dillinger (gespeeld door Johnny Depp) aan de opkomst van de FBI. In deze bewerking van de gelijknamige bestseller van Variety-journalist Bryan Burrough wordt zonder pardon met de feiten gehusseld, terwijl Mann zoveel mogelijk op originele locaties draaide; maar het opvallendst - en in die zin is deze 140 minuten durende gangsterfilm een heus experiment - is wel het virtuoze gebruik van de digitale camera. Daarmee vangt Mann het Amerika van de jaren dertig in nostalgievrije beelden, alsof hij als cameraman van de 21ste eeuw in het verleden is beland. Zo hyperrealistisch, dat je je midden tussen de bankovervallers waant, en de poriën van Depps neus kunt tellen.


À double tour

(Claude Chabrol, 1959)

Zondag, TV5, 21.00-22.50 uur (Nederlands ondertiteld)

Het zal wel zijn omdat Claude Chabrol (1930-2010) deze maand precies twee jaar dood is, dat TV5 elke zondag een van zijn films uitzendt - met Nederlandse ondertiteling, wel te verstaan. Maar eigenlijk is er helemaal geen aanleiding nodig voor een retrospectief van deze bijzonder productieve en geniale cineast, die vaak de Franse Hitchcock wordt genoemd; zijn onderkoelde, stijlvolle en toch ook smeulende films, tot aan de nok gevuld met ontrouw, leugens, hypocrisie en erotiek, blijven keer op keer het kijken waard. Deze zondag is het de beurt aan een vroege Chabrol. À double tour is niet alleen Chabrols eerste kleurenfilm, maar ook zijn eerste oefening in het thrillergenre dat uiteindelijk zijn favoriete modus operandi zou worden. De film, met een aanstekelijke rol voor Jean-Paul Belmondo, is wispelturiger en vager dan Chabrols latere werk; maar aan de perverse perikelen en fatale intriges die zich in het nest van een chique wijnboer afspelen, laat de meester zich meteen herkennen.


Chloe

(Atom Egoyan, 2009)

Zondag, SBS 6, 23.50-22.35 uur

Het lijkt alsof Julianne Moore in deze erotische thriller vast een beetje oefent voor haar rol in The Kids Are All Right (2010). In die film speelt ze een lesbienne die haar vriendin ontrouw is met een man; in Chloe is het precies omgedraaid. Maar natuurlijk zit het ook weer wat ingewikkelder in elkaar, want bij de Canadese regisseur Atom Egoyan is zelden iets wat het lijkt. Moore speelt een gynaecologe die vermoedt dat haar echtgenoot (Liam Neeson) vreemdgaat, en prostituee Chloe (Amanda Seyfried) huurt om hem te testen; hoe meer ze naar Chloe's opwindende getuigenissen luistert, hoe meer ze zelf het spoor bijster raakt tussen liefde, seks, leugen en waarheid.


Dat levert dankzij de hoofdrolspelers sterke scènes op, ook al regisseert Egoyan zijn remake van de Franse film Nathalie... (2003) te geserreerd om de boel echt aan het vlammen te krijgen.


The Bourne Identity

(Doug Liman, 2002)

Woensdag, RTL 7, 20.30-22.50 uur

The Bourne Supremacy

(Paul Greengrass, 2004)

Woensdag, RTL 7, 22.50-01.00 uur

The Bourne Ultimatum

(Paul Greengrass, 2007)

Donderdag, RTL 7, 20.30 uur

Geweldig idee om de beste actiereeks van de afgelopen tien jaar integraal uit te zenden - verspreid over twee dagen weliswaar, maar toch. Zo dicht op elkaar vormen de films waarin Matt Damon de door geheugenverlies geplaagde CIA-agent Jason Bourne speelt, een hechte, opwaarts bewegende trilogie. De eerste film is uitstekend, de tweede nog beter, de derde een meesterwerk in het genre.


Doug Liman, een groot bewonderaar van de gelijknamige spionage-bestsellers van Robert Ludlum, zette The Bourne Identity (2002) eerder op als drama dan als actiefilm; ook in Paul Greengrass' hyper-hectische vervolgen The Bourne Supremacy (2004) en The Bourne Ultimatum (2007) gaat het er toch vooral om dat Bourne zijn identiteit hervindt - hoeveel Europese steden, kogels en camerashots je ook als snippers om de oren vliegen. Matt Damon lijkt per film verder in zijn rol te groeien, alsof hij ondanks de eindeloze fysieke inspanningen ook nog tijd voor verdieping vond.


Als Bourne na alle ontsnappingen, explosies en achtervolgingen eindelijk ook met zichzelf is uitgevochten, wil je het liefst dat zijn missie weer van voren af aan begint.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden