Films op tv

Schemer

(Haro Smitsman, 2010)


Zaterdag, Nederland 3, 20.30-22.05 uur


Het losjes op de moord op Maja Bradaric gebaseerde Schemer geeft in de eerste scène al weg wie er sneuvelt. Daar ligt het lichaam, aan de oever van een uiterwaard, gewikkeld in plastic. En alhoewel de vrienden van het slachtoffer voor de buitenwereld nog doen alsof ze bezorgd mee speuren naar de verdwenen Jessie (Gaite Jansen), weet de kijker al: ze hebben er iets mee te maken. Ook de vertelstructuur is onalledaags: de film springt voor- en achteruit in de tijd, de scènes vertellend vanuit wisselend perspectief. Zo vloeien situaties in elkaar over en benadrukt het scenario de tekortkomingen van de personages - die ervaren tenslotte slechts hun eigen deel.


Schemer werkt langzaam toe naar de groepsdaad, en zet het publiek soms bewust op het verkeerde been: hadden we dit niet al gezien? En wat betekenen de minieme, doch cruciale veranderingen? Een bijzondere, experimentele opbouw, en dan is Schemer ook nog eens bijzonder sterk geacteerd.


Brooklyn's Finest

(Antoine Fuqua, 2009)


Zaterdag, Veronica, 22.00-0.40 uur


Gruizige mozaïekfilm over drie getroebleerde agenten van de NYPD. 'Tango' (Don Cheadle) zit al jaren undercover in het drugsmilieu, zonder dat iemand hem eruit haalt. De wanhopige Sal (Ethan Hawke) verstopt drugsgeld om een huis voor zijn hoogzwangere, zieke vrouw te kunnen kopen; Richard Gere is de uitgebluste oudgediende die een week voor zijn pensioen nog kersverse agenten op sleeptouw moet nemen.


Regisseur Fuqua wisselt steeds soepel van het ene personage naar het andere; af en toe, zoals het hoort in zo'n snipperfilm, ook door de agenten letterlijk elkaars pad te laten kruisen. Maar zelfs dan voelt het script niet geforceerd aan. Dat Fuqua in en rond East Brooklyn draaide, met bewoners als figuranten, geeft de vaak erg spannende film veel sfeer en authenticiteit.


Sexy Beast

(Jonathan Glazer, 2000)


Zaterdag, Nederland 3, 22.10-23.40 uur


Heerlijk eigenzinnige overval-film van voormalig commercial- en videoclip-regisseur Glazer. Ex-crimineel Gal (Ray Winstone) denkt alle schaapjes op het droge te hebben. Zijn pensioen onder de Spaanse zon wordt bruut verstoord door de komst van oud-collega Don (Ben Kingsley), die hem met een schier grenzeloze agressie probeert over te halen tot een laatste kraak. Is het buigen of barsten?


Glazer weet van elke scène iets bijzonders te maken; de film presteert het om zowel ultra-cool en gevat te zijn, als lekker loom en langzaam. De meeste indruk maakt Ben Kingsley als Don: in zijn vuilspuiterij, monomanie en verbale razernij is dit aanstootgevende sujet een klasse apart. Heel passend dat deze met een Oscar genomineerde tornado van een acteerprestatie wordt aangekondigd met een van de berg af rollend rotsblok.


Inside Job

(Charles Ferguson, 2010)


Zondag, Nederland 2, 0.05-1.50 uur


Een film met een missie. Gevochten moet er worden, tegen de stand van zaken in de financiële wereld. Dezelfde mensen die de economie in een enorme crisis stortten, hebben nog steeds de macht, betoogt Ferguson, terwijl ze eigenlijk in de gevangenis zouden moeten zitten.


Het met een Oscar bekroonde Inside Job is een indrukwekkende film; knap, hoe Ferguson erin slaagt de complexe materie rondom deregulering, roofleningen, derivaten, bonussen en andere financiële instrumenten duidelijk uit te leggen. Het is niet nieuw wat Ferguson vertelt, via de voice-over van Matt Damon. Maar de manier waarop hij alles op een rijtje zet - van het IJslandse debacle tot de hypotheekgekte - is spectaculair.


Postcards from the Edge

(Mike Nichols, 1990)


Arte, 20.15-21.55 uur


Arte komt zondag met een klein programma rond moeders en dochters; veel films hadden bij dat thema gepast, maar Postcards from the Edge is zeker niet de slechtste keuze. Meryl Streep speelt actrice Suzanne Vale die door haar drugsverslaving aan lager wal is geraakt en door de verzekeringsagenten van haar studio wordt gedwongen af te kicken onder toezicht van haar bazige moeder Doris Mann (Shirley MacLaine).


Actrice Carrie Fisher (Prinses Leia uit Star Wars) bewerkte haar autobiografische roman tot een effectief script, dat de relatie tussen Suzanne en Doris scherp schetst zonder in karikaturen of gemakkelijke tegenstellingen te vervallen. Streep en MacLaine zijn dan ook uiterst geloofwaardig in hun rollen, of ze elkaar nu in de haren vliegen of alles met de mantel der liefde bedekken. Als Hollywood-satire is Postcards from the Edge misschien wat te mild, maar het heeft ook wel wat, de ontspannen sfeer die de film uitstraalt. Tof ook om Streep (met eigen stem!) de sterren van de hemel te horen zingen.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden