Films op tv

World Trade Center

(Oliver Stone, 2006)


Zaterdag, RTL5, 20.00-22.45 uur.


United 93

(Paul Greengrass, 2006)


Zaterdag, RTL5, 22.45-00.50 uur.


De aanslagen op het World Trade Center in New York vonden dit weekend bijna elf jaar geleden plaats - en sinds een aantal jaar worden ze ook in kunst en popcultuur herdacht. RTL5 zendt vanavond de eerste twee speelfilms na elkaar uit die '9/11' in fictievorm behandelen, al bleven zowel Oliver Stone (World Trade Center) als Paul Greengrass (United 93) dicht bij de realiteit. Stone zoomt in op de twee politiemannen die in werkelijkheid als nummer 18 en 19 van de twintig overlevenden uit het puin gehaald zouden worden, en wisselt dat klassiek en conventioneel af met beelden van hun gezinnen, hun familie en de wereld daaromheen. Greengrass maakte het gefictionaliseerde relaas over de gekaapte vlucht 93, die onderweg was naar het Capitool in Washington toen de eerste twee vliegtuigen zich reeds in het World Trade Center hadden geboord. United 93 is duidelijk de beste van de twee. 111 minuten lang volgt de zeer schokkerige camera in United 93 afwisselend de gebeurtenissen in het vliegtuig dat in het Capitool moest crashen, en de chaotische taferelen bij de verkeersleiding in diezelfde periode - waar nog niemand precies wist wat er aan de hand was.


Before the Devil Knows You're Dead

(Sydney Lumet, 2007)


Zaterdag, Nederland 3, 22.30-00.25 uur.


Mooi debuut van scenarioschrijver Kelly Masterson, die eerder Franciscaner monnik en toneelschrijver was. De vorig jaar aan kanker overleden Sydney Lumet (1924) verfilmde het verhaal dienstbaar en gaf de acteurs Ethan Hawke en Philip Seymour Hoffman in zijn zwanezang alle kans te schitteren. Ze spelen twee broers in geldnood die besluiten een juwelier te overvallen. Een simpel voornemen, dat ontaardt in een bijna classicistisch drama waarin het noodlot onontkoombaar lijkt, al is de vertelstructuur zo modern als maar kan: de film springt heen en weer in de tijd en speelt zich dan weer voorafgaand aan, dan weer na afloop van de overval af.


A Single Man

(Tom Ford, 2009)


Zaterdag, BBC 2, 23.15-00.50 uur.


De debuutfilm van modeontwerper Tom Ford, die medio jaren negentig naam maakte als creatief directeur van Gucci, is misschien een tikkeltje te gestileerd om echt te ontroeren. A Single Man oogt als Mad Men-plus; de acteurs zijn zo mooi gekleed en de camerashots brengen ze zo zorgvuldig gekadreerd in beeld dat je bijna zou vergeten hoe imponerend het onderliggende verhaal is. Hoofdrolspeler Colin Firth - die voor zijn rol genomineerd werd voor een Oscar, maar die er pas jaren later met The King's Speech een zou winnen - is een homoseksuele hoogleraar aan de universiteit van Los Angeles. Na zestien jaar verliest hij zijn partner door een auto-ongeluk. Zijn leed wordt in het Amerika van 1962 nauwelijks erkend. Firths spel, en in mindere mate dat van Julianne Moore als zijn beste vriendin, is dermate sterk dat je gegrepen wordt door het verhaal over eenzaamheid en rouw. Onvergetelijk is de scène waarin hij zojuist via de telefoon van het overlijden van zijn vriend heeft vernomen. De stilte die daarop volgt, gaat door merg en been.


Leedvermaak

(Frans Weisz, 1989)


Zaeterdag, Nederland 2, 23.30-00.59 uur.


Deze geslaagde verfilming van een toneelstuk van Judith Herzberg is het eerste deel van een familiegeschiedenis die twintig jaar later tot een filmtrilogie zou uitgroeien. In Leedvermaak (1989) hangt het oorlogsverleden als een donkere wolk boven het huwelijksfeest van Pierre Bokma en Catherine ten Bruggencate. Knap geacteerd, ook door Kitty Courbois en Rijk de Gooijer. Twaalf jaar later maakte dezelfde familie haar opwachting in Qui Vive. Daarin verfilmde Weisz het toneelstuk Rijgdraad voor het vervolg op Leedvermaak, opnieuw naar werk van Herzberg. Ouder, maar nog altijd worstelend met het oorlogsverleden en met elkaar. Met Happy End voltooide Weisz de trilogie uiteindelijk in 2009. Dit eerste deel blijft het sterkst, maar de gehele filmfamiliegeschiedenis, met zijn acteurs die merkbaar ouder worden, geeft ondanks het toneelmatige karakter een even eenvoudig als fascinerend beeld van de verstrijkende tijd.


A Few Good Men

(Rob Reiner, 1992)


Zondag, RTL 7, 22.40-01.20 uur.


Tom Cruise en Demi Moore zien er goed uit in uniform, maar voor een echt autoritaire officier is meer nodig. Jack Nicholson heeft het; een grommend en donderend stemgeluid, rechtse retoriek en een intimiderend overwicht op zijn minderen. Zijn 'You can't handle the truth!' groeide uit tot een van de klassieke citaten in de Amerikaanse filmgeschiedenis. In deze sterke bewerking van het gelijknamige toneelstuk van scenarioschrijver Aaron Sorkin, die momenteel furore maakt met de HBO-serie The Newsroom, durven Moore en Cruise hem toch voor de krijgsraad te brengen, vanwege de lijfstraffen die onder zijn verantwoordelijkheid in het verborgene in zwang zouden zijn geraakt. Een jonge recruut is daarbij om het leven gekomen. Het doel van de rechtszaak is te laten zien dat het commando daartoe van Nicholson kwam. De locatie voor deze ouderwetse legerpraktijken: de Amerikaanse basis Guantánamo Bay op Cuba, waar het Amerikaanse leger nog altijd gevangen genomen Taliban opgesloten houdt.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden