Films op tv

WALL-E

(Andrew Stanton, 2008)


Zaterdag, SBS 6, 20.00-22.00 uur


Zijn kakkerlak-vriendje niet meegeteld, is het robotje WALL-E als enige soort-van-levend wezen achtergebleven op de aarde, nadat de mensheid het veld heeft geruimd: de gigantische afvalhoop die de wereld ergens in de toekomst is geworden, laat zich niet meer bewonen. Het trieste bestaan van het blikken schoonmakertje verandert drastisch wanneer hij bezoek krijgt van een ruimteschip en de beeldschone meisjesrobot EVE.


In een animatiestijl die zo veel mogelijk de looks van een 'echte', uit de hand gedraaide film overneemt, komen de twee robots volledig tot leven. Ze zien er zelfs werkelijker en ontroerender uit dan de consumptieverslaafde mensen die ze later in de film tegenkomen. Dit Pixar-meesterwerk werd terecht bekroond met een Oscar voor beste animatiefilm.


Linha de passe

(Walter Salles en Daniela Thomas, 2008)


Zaterdag, Nederland 2, 0.30-2.15 uur


Regisseurs Salles en Thomas wilden twaalf jaar na hun gezamenlijke film Terra Estrangeira opnieuw onderzoeken hoe de Braziliaanse jeugd ervoor staat. Ze mengen vijf verhaallijnen rondom een vaderloos gezin in een huisje in een buitenwijk van São Paulo. Bewust kiezen de regisseurs niet voor de onderste laag van de bevolking, maar de onzichtbare categorie erboven. De personages zijn te druk bezig zich te ontworstelen om lijm te snuiven of als gangsters rond te hangen.


De keuze voor een (overwegend) onervaren cast pakt goed uit; Sandra Corveloni won in Cannes een Gouden Palm voor haar moederrol. Ook Vinícius de Oliveira (het ventje uit Central do Brasil) die als de jonge Dario van een professionele voetbalcarrière droomt, blijft intrigeren in een film die bij vlagen aanvoelt als een documentaire.


Het paard van Sinterklaas

(Mischa Kamp, 2005)


Zaterdag, Nederland 3, 15.30-16.55 uur


Sprankelende jeugdfilm over het Chinese meisje Winky dat in Nederland komt wonen. Onbekendheid met het oerhollandse Sinterklaasfeest zorgt voor grote problemen. Tamara Bos won het Gouden Kalf voor haar scenario, dat uit zware kwesties zoals integratie en inburgeringsproblemen een luchtig, lief verhaal peurt. Zondag is op hetzelfde tijdstip het mooie vervolg Waar is het paard van Sinterklaas? te zien. De boel loopt dan in het honderd als Winky de schimmel van Sinterklaas per ongeluk laat ontsnappen.


Sint

(Dick Maas, 2010)


Zaterdag, RTL 5, 22.00-23.45 uur


Sinterklaas blijkt al die jaren verkeerd begrepen: niks kindervriend, maar een zombie in tabberd die vanaf zijn rottende schimmel kinderen pakt en vermoordt. 'Dáárom heet het pakjesavond', waarschuwt een van de personages. Niemand die hem serieus neemt, natuurlijk. Tegelijk worden de verliefde scholieren Frank en Lisa aan de andere kant van de stad al geconfronteerd met het te paard oprukkende kwaad.


Hoogtepunt is zonder meer de digitale Sint die bovenop zijn schimmel over de grachtenpandendaken galoppeert. Tegelijkertijd sjeest een politieauto in de achtervolging beneden langs de grachten en agenten aarzelen of het wel opportuun is om kogels op de goedheiligman af te vuren.


Sunset Blvd.

(Billy Wilder, 1950)


Zondag, Eén, 14.05-15.50 uur


Als zombies zitten ze aan tafel, de vergeten filmsterren van weleer. In het huis van de voormalige Hollywood-diva Norma Desmond heerst het verval tot in de kieren, en toch denkt ze een comeback te kunnen maken in deze weergaloze film noir. Dat het met de jonge scenarist Joe Gillis slecht zal aflopen wanneer hij zich door Desmond laat inpalmen, is van het begin af aan duidelijk: hij vertelt het verhaal van gene zijde, terwijl zijn lijk dobbert in Desmonds zwembad. Met de klassiek geworden slotzin 'Alright Mr. DeMille, I'm ready for my close-up'.


The Twilight Saga: New Moon

(Chris Weitz, 2009)


Zondag, Net 5, 20.00-22.35 uur


Een verjaardagsfeestje met vampiers: dat moet wel verkeerd aflopen. Toch laat Bella, de heldin die in Twilight verslaafd-verliefd werd op de beeldschone bloedzuiger Edward, zich door zijn familie overhalen om haar achttiende verjaardag bij hen te vieren.


New Moon, net als Twilight gebaseerd op de bestsellers van Stephenie Meyer, borduurt voort op dat wat de voorganger ook al zo interessant maakte: de versmelting van de vampiermythe met adolescentenbeslommeringen in een ingeslapen Amerikaans stadje. In de afwisseling van gewone en bizarre momenten is New Moon veel beter dan Twilight; regisseur Weitz heeft de touwtjes strakker in handen dan voorganger Catherine Hardwicke, meer gevoel voor fantasie en een betere timing.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden