Films op tv

Rising Sun

(Philip Kaufman, 1993)


Zaterdag, RTL 7, 20.00-22.35 uur


Niet geheel onomstreden verfilming van de gelijknamige roman van Michael Crichton. Die ging over de economische groei van Japan en de westerse angst voor een Aziatische overname van de wereld, verteld aan de hand van de verovering van de Amerikaanse markt door een Japanse multinational. Regisseur en scenarioschrijver Philip Kaufman (The Unbearable Lightness of Being, The Right Stuff, Henry & June) maakte er een thriller van over de oplossing van de moord op een callgirl. De Japanse cultuur en het zakelijk imperialisme zijn slechts bijzaak in de daardoor onevenwichtige maar onderhoudende en sfeervolle whodunnit. Politie-inspecteurs Wesley Snipes en Harvey Keitel roepen Sean Connery te hulp om in de yakuza-wereld de moordzaak op te lossen.


Precious

(Lee Daniels, 2009)


Zaterdag, Nederland 3, 22.00-23.45 uur


De eigenzinnige filmmaker Lee Daniels (The Paperboy) overrompelde drie jaar geleden de wereld met een niets ontziende schets van Harlem anno 1987. Daar sleept Claireece 'Precious' Jones zich over straat, het dikste meisje van de klas, zelfs van het vervallen woonblok. 16 jaar oud en 180 kilo zwaar, met gelaatstrekken diep verstopt onder het wangvet. Een op het eerste gezicht zeldzaam ondoordringbaar hoofdpersonage, maar debuterend actrice Gabourey Sidibe (Oscarnominatie) buit het minimale dat haar aan mimiek ter beschikking staat perfect uit. Met een alle zintuigen bespelende beeldenroes dompelt Daniels zijn publiek direct onder in een afgestompt milieu van seksisme, onverhulde incest, onbenullige tv en geelbruin verkleurd vettig behang. Natuurlijk zal Precious zich, geheel naar sprookjesformat, stap voor stap aan haar lot ontworstelen, maar de wijze waarop dat gebeurt, levert ontroerend en pijnlijk drama op.


De vierde man

(Paul Verhoeven, 1983)


Zaterdag, RTL 8, 22.30-00.40 uur


Van de vier Nederlandse Reveverfilmingen (ook van Lieve jongens, De avonden en Werther Nieland werd een (speel)film gemaakt) is Paul Verhoevens De vierde man met voorsprong de beste. Ondanks de te vette symboliek en ondanks de soms tenenkrommende dialogen. Maar door van Reves roman een soort mysterieuze horrorthriller te maken vond hij een goede beeldtaal voor de toch merkwaardige teksten van onze 'volksschrijver'. The New York Times schreef: 'Wat de film ontbeert aan subtiliteit, maakt-ie ruimschoots goed aan intensiteit.' Jeroen Krabbé is de door dood en religie geobsedeerde en hallucinerende schrijver die na een lezing in Vlissingen verzeild raakt. Renée Soutendijk en Thom Hoffman worden daar uiterst gevaarlijke objecten van zijn begeerte.


A Bronx Tale

(Robert De Niro, 1993)


Zaterdag, BBC 2, 00.30-02.20 uur


Voor zijn eerste film als regisseur koos New Yorker De Niro zijn eigen stad als decor. In A Bronx Tale moet de jonge 'C' kiezen tussen loyaliteit aan zijn vader, een eerlijke buschauffeur (gespeeld door De Niro zelf) of aan de lokale maffiabaas (Chaz Palminteri). Het verhaal speelt zich grotendeels af in de zinderende zomer van 1968 en heeft een geweldige daarbij behorende soundtrack. Net als de regisseur met wie hij zijn beste films maakte (Martin Scorsese), stopte De Niro zijn film vol met flarden van liedjes uit alle muziekregionen van dat jaar: Wilson Pickett, The Moonglows, Otis Redding, John Coltrane, Donald Byrd, Beatles, Kinks, Moody Blues en Jimi Hendrix.


Lepel

(Willem van de Sande Bakhuyzen, 2005)


Zondag, Nederland 3, 15.30-17.00 uur


Prima jeugdfilm van de in 2005 overleden regisseur Willem van de Sande Bakhuyzen. Wanneer hij beseft dat zijn ouders niet terugkeren van hun luchtballonreis, besluit de jonge Lepel op zoek te gaan naar een lieve moeder, want de heks bij wie hij nu woont, zijn oma (Loes Luca), laat hem schoenenpoetsen, de gootsteen ontstoppen en het vuilnis buitenzetten, terwijl ze zelf voor de televisie hangt. Innemend sprookje, dat wel wat weg heeft van de verfilmingen van Annie M.G. Schmidts Minoes en Roald Dahls Matilda.


Unter dir die Stadt

(Christoph Hochhäusler, 2010)


Zondag, ARD, 23.35-01.18 uur


De jonge Svenja gaat door het leven alsof ze geen wilskracht bezit; zo biedt ze weinig weerstand als de baas van haar echtgenoot haar versiert. Van zindering is geen sprake als ze met deze succesvolle bankier van middelbare leeftijd in een hotelkamer eindigt; het lijkt vooral een saai spel dat hoe dan ook uitgevoerd moet worden. Ook in de rest van Unter dir die Stadt, zowel amour fou als een kritische kijk op de zakenwereld, draait alles om dergelijke schijnvertoningen. Regisseur Hochhäusler blijkt net als in zijn vorige films een man van geserreerde, gave beelden: elk kader is kristalhelder, schoon en koud als water in een keurig gepoleerd glas. De acteurs mengen flink wat stijfsel in hun spel; het spiegelende camerawerk zorgt ervoor dat ze soms zelf op projecties en fantomen gaan lijken.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden