FILMPUBLIEK ?

Gooien met eten, telefoneren tijdens de film, knokken bij de bar: filmpubliek misdraagt zich steeds vaker. Bioscoopexploitant Pathé besteedde vorig jaar een miljoen gulden aan ordehandhaving....

Ruud Bosman, baliemedewerker van Videoland in Amsterdam: 'Ik hoor eigenlijk nooit dat mensen een video huren omdat ze liever niet naar de film gaan. Wel omdat die was uitverkocht. Video is een heel andere belevenis, een spektakelfilm komt in de huiskamer toch anders over.'

Frank van der Putte, secretaris van de Nederlandse Vereniging van Bioscoopexploitanten: 'Pathé Arena en City in Amsterdam hebben problemen met jongeren die rotzooi trappen. In de regio speelt dat in bioscopen nauwelijks een rol. Net als in filmhuizen.'

Wilko Schuringa, chef Cinema Middelburg: 'Er valt nooit een onvertogen woord. Zelfs bij een risicovoorstelling zoals die Ajax-film kwam alleen documentaire-minnend publiek. Geen bommelding gehad.'

Artemis Engel, bedrijfsleidster CineCity in Vlissingen: 'Het waren heel jonge gasten, tussen 10 en 20 jaar. Probeerden gratis binnen te komen, liepen heen en weer, rookten in de zaal. Op vrijdag- en zaterdagavond moesten we constant opletten dat er niks gebeurde. Sinds september hebben we twee toezichthouders. Ze lopen niet als politieagenten rond, ze hebben een gewoon zwart pak aan met een bewakingsvignet. Maar ze zijn behoorlijk groot, ze stralen rust uit en dat dwingt respect af.'

Directeur Lauge Nielsen van bioscoopbedrijf Pathé: 'Alsof er altijd herrie is onze bioscopen. Dat is absoluut niet het geval. Natuurlijk zijn er soms incidenten. Het ergerlijkst is dat bezoekers van Pathé Arena met één kaartje meer dan één film willen zien in een van de veertien zalen. We doen er alles aan om dat zwartkijken onder controle te houden. Het zou kunnen dat in heel grote bioscopen meer kans is op herrietrappen. Dat er een relatie bestaat tussen de aard van de film en vandalisme geloof ik niet. We berekenen de kosten van extra bewakend personeel niet door in de prijzen. Duurdere kaartjes betekenen minder klanten.'

Rieks Hadders, hoofd programmadienst Filmmuseum in Amsterdam: 'Er stapt weleens een junk per ongeluk binnen, maar georganiseerde lastposten die er

opuit zijn om keet te schoppen, nee. Net als andere filmhuizen hebben we een wat ouder publiek, tussen de 20 en 40 jaar, dat vrij hoog is opgeleid.

In een megabioscoop kun je makkelijk anoniem blijven. Personeel is niet zichtbaar, daar gaat geen preventieve werking van uit. Meer dan zeven zalen is wat mij betreft té mega. Het Filmmuseum heeft er drie.'

Ruud Bosman, tevens frequent bioscoopbezoeker: 'Gemiddeld een keer per week. Maar ik mijd de kindervakanties en ga zoveel mogelijk doordeweeks. Dat is veel gezelliger. Als er überhaupt een gezellige bioscoop bestaat. Ken je dat nieuwe complex op de Munt? Grijs, kaal, hol en hoog, vijftien zalen met een doek dat net ietsje groter is dan mijn tv, en geluidsinstallaties die veel te wensen overlaten. Daar betaal ik geen 17,50 of 18,50 gulden voor. Verder probeer ik gespuis te mijden, groepjes jongelui die alleen maar komen herrie trappen. Bij Pathé proberen ze daar echt wat aan te doen met beveiligingsbeamten. Tja, elke klant is er één. Maar je kunt aan de deur niet zien of iemand in de zaal gaat zitten klieren. Minstens zo erg zijn die mobiele telefoons. Zet dat rotding toch af. Je hebt toch een berichtenservice?'

Mark, 14 jaar, mavoscholier: 'Met die herrie valt het wel mee, man. Hordelopen over banken? Nooit gezien, nooit van gehoord. Gooien met colablikjes, jawel, en ik gooi terug als ik er een heb. Wel ellendig zijn die piepende en pruttelende mobieltjes.'

Dennis, klasgenoot van Mark: 'Het valt niet mee. Popcorn eten maakt lawaai, net als ritselende snoepzakken, groepen die om het hardst boeren en rollende frisdrankflessen - het komt in haast elke voorstelling voor. Ik zeg er eigenlijk nooit wat van. Waarom we niet op school zijn, maandagmiddag? Nou, we hadden even geen zin, en omdat het koud is gaan we naar de bioscoop. Morgen zien we wel weer.'

Mark: 'Zwartkijken doe ik niet, zou niet weten hoe dat moet. Voor elke zaal staat een controleur. We zijn hier voor Costa. Moet goed zijn.'

Rieks Hadders van het Filmmuseum: 'Vanaf eind maart vertonen we ook films op het Leidseplein, in Bellevue Cinerama. Daar wordt nu al ons soort films gedraaid voor ons publiek. Als je veel knok-, vecht-, gooi- en smijtfilms programmeert, zoals City op het Leidseplein, trek je een bepaald publiek dat een bepaald gedrag vertoont. En eerlijk is eerlijk: Pathé, de eigenaar van Bellevue Cinerama en City, heeft ons mede binnengehaald vanwege onze uitstraling. Met Rambo-films trek je toch Rambo-publiek.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden