Filmhuizen hebben moeite met Kijkwijzer

Een aantal Nederlandse filmhuizen vindt de nieuwe Kijkwijzer - met 'pictogrammen' voor geweld, seks, grove taal, drugsgebruik, angst of discriminatie - ingewikkeld en vreest met hogere advertentiekosten te worden opgezadeld....

'Het probleem is dat er veel symbolen komen', zegt K. Meerburg van de Maatschappij voor Cinegrafie, exploitant van onder meer de theaters Cinerama in Rotterdam de Uitkijk in Amsterdam.

Directeur F. Westra van het Filmcentrum Poelestraat in Groningen, weigert de icoontjes te plaatsen. 'Als er in een film een keer wordt gevreeën en een keer wordt geschoten, moet ik er al twee van die plaatjes bij zetten. Wie betaalt dat?'

Westra meent dat de overheid filmhuizen niet kan dwingen aan de regeling mee te werken, omdat de Kijkwijzer een vorm van zelfregulering betreft.

Nican, het instituut dat de pictogrammen vaststelt, erkent dat de Kijkwijzer ertoe kan leiden dat een film voor een intellectueel publiek, als die bijvoorbeeld een aanrandingsscène bevat, een waarschuwend symbool krijgt. Dat is dan hetzelfde als de nieuwe gruwelfilm Hannibal krijgt opgeplakt.

'De doelgroep voor de betere film moet zich eigenlijk niets van de symbolen aantrekken', adviseert woordvoerder W. Dekkers van het instituut.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.