Filmfestival van Cannes geopend

Met de wereldpremière van Robin Hood is woensdagavond het Filmfestival van Cannes geopend. Regisseur Ridley Scott ontbrak bij de feestelijke vertoning van zijn film wegens een knieoperatie.

Scott (72) liet voor de eerste persconferentie van de 63ste editie van het Filmfestival een briefje voorlezen waarin hij de reden van zijn afwezigheid nog eens helder benoemde: een geïmplanteerde nieuwe knie, ‘die maar moeizaam herstelt’.

Het was een tekenend begin van ’s werelds voornaamste festival voor de vernieuwende cinema, dat dit jaar in de programmering opmerkelijk leunt op de verrichtingen van veteranen. Behalve record-filmer Manoel de Oliveira (101) – al 80 jaar in het vak – is ook nieuw werk te zien van onder anderen Jean-Luc Godard (79), Woody Allen (74) en Ken Loach (73).

De Portugees De Oliveira kwam zijn speelfilm O estranho caso de Angelica, waarin een jonge vrouw uit de dood opstaat, wel persoonlijk toelichten. Bij Godard houdt de organisatie nog een slag om de arm; áls het de Franse nouvelle vague-legende belieft, zal hij acte de présence geven tijdens een persconferentie, maar niets is nog zeker. Wie benieuwd is naar zijn als ‘beeldsymfonie’ omschreven speelfilm Socialisme, kan alvast terecht op internet, waar een versneld doorgespoelde, ultrakorte versie te zien is.

Kwetsbare films

Juryvoorzitter Tim Burton liet bij de presentatie van zijn juryleden weten ‘blij’ te zijn dat het dit jaar wat schort aan grote sterren (nu eens geen Pitt of Clooney), zodat de aandacht uitgaat naar kleinere, kwetsbare films, die vanaf het platform Cannes weerstand moeten bieden tegen het Hollywood-geweld. Acteur Sean Penn liet twee jaar geleden, toen hij voorzitter was, vooraf weten bij voorkeur maatschappelijke films te eren, en bekroonde het Franse schooldrama Entre les murs met de Gouden Palm. Burton noemde het onzinnig om vooraf selectiecriteria aan te geven. ‘Het idee is juist je door films te laten verrassen.’

Voorafgaand aan het festival werd gespeculeerd of Ridley Scotts openingsfilm Robin Hood (dit jaar de enige echte blockbuster in Cannes) door filmpers en publiek zou worden weg gefloten, zoals enkele jaren terug gebeurde met de consumptieavonturenfilm The Da Vinci Code, eveneens van producent Brian Grazer. Dat viel mee. De cast werd met een applausje ontvangen op het festivalpaleis, waar de wereldpers wat vragen mocht stellen. Hoofdrolspeler Russell Crowe (46), die op zijn twitter-pagina meldde Cannes zo glamoureus te vinden ‘als een worstenbroodje’, en klaagde over hotelbediendes die zijn kostuums niet snel genoeg stomen, werkte zich met sarcasme en spot door de persconferentie. Van al die eerdere Robin Hoods, van Erroll Flynn tot Kevin Costner, was hij niet onder de indruk. ‘Ik geloofde hun motivatie niet.’

Crisis

Verschillende films en documentaires in Cannes hebben dit jaar de crisis als onderwerp (onder meer Oliver Stones vervolg op Wallstreet), maar Crowe wil de avonturen van de adellijke vrijbuiter, die volgens de mythe de armen hielp, liever in een ander verband zien. ‘Als Robin Hood nu zou leven, zou hij inzien dat de media de grootste vijand zijn.’

Behalve een tamelijk masculiene openingsfilm, kent het festival dit jaar ook een volstrekt vrouwloze hoofdcompetitie, wat regisseurs betreft. Mathieu Amalric, behalve Frans succesacteur (drie Césars, verlamde in The Diving Bell and the Butterfly, bad guy in de laatste James Bond), ook regisseur, opende de negentien films tellende Gouden Palm-competitie met zijn amusante burlesque-striptease roadmovie Tournée. Zijn film werd door de cast dan weer wel nadrukkelijk als feministisch betiteld.

Burlesque

Amalric bracht zijn amateuracteurs en professionele strippers mee naar de rode loper. Vijf Amerikaanse vrouwen, op z’n new-burlesque uitgedost, met veel lipstick, hoog haar, pantertruitjes, tatoeages, en royale rondingen. In de film reizen ze onder leiding van een Franse producent (Amalric) met wisselend succes langs Franse theaters. De acteurs zijn in Tournée te zien met hun eigen, originele stripacts. Dirty Martini, de oudste en rondste stripper van de groep, dankte bij de presentatie in Cannes de Fransen allereerst ‘voor de kaas’. Ze hoopt met de film vrouwen ‘te scholen’ in hun seksuele expressie. ‘Mannen beheersen het beeld dat vrouwen van zichzelf hebben.’

Maar dat gaat veranderen, volgens Dirty Martini. ‘Ook hier in Cannes zijn we al aangesproken door vrouwen die zeggen: wat jullie doen, wil ik ook.’

Regisseur Mathieu Amalric met een deel van de cast van zijn Burlesquefilm Tournée (Reuters) Beeld
Regisseur Mathieu Amalric met een deel van de cast van zijn Burlesquefilm Tournée (Reuters)
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden