Filmen

Video's geschoten met de Sony Alpha 77 zijn van filmische kwaliteit.

Foto- en videocamera's gaan steeds meer op elkaar lijken: met de camcorder kon je al een tijdje heel aardige foto's schieten en fototoestellen kunnen filmpjes maken. Ook al eerder werd bedacht dat met spiegelreflexcamera's misschien wel heel goed te filmen zou zijn. Dankzij de grote beeldsensor van dit type camera, plus de kwalitatief goede lenzen, zou je er Jan-de-Bont-achtige opnamen mee moeten kunnen maken. Maar tussen droom en Basic Instinct staan weer eens die vermaledijde bezwaren. Die zijn heel in het kort: de automatische scherpstelling van spiegelreflexcamera's werkt niet goed tijdens het filmen. Iets minder kort: de snelste en accuraatste manier van scherpstellen verloopt via een techniek die fasedetectie wordt genoemd. Bij het maken van foto's kijk je door de zoeker, via de spiegel, door de lens naar het onderwerp. Een klein beetje van het licht dat via de spiegel naar de zoeker wordt gestuurd, wordt afgetapt. Dat wordt door het fasedetectiesysteem gebruikt om scherp te stellen. Zodra je afdrukt, klapt de spiegel omhoog en valt het licht op de beeldchip. Spiegel klapt terug, foto gemaakt.


Bij video-opnamen moet de spiegel evenwel continu zijn opgeklapt, anders kan de beeldchip geen opnamen maken. Maar als de spiegel omhoog staat, kan de fasedetectie niet aan het werk en zijn andere manieren nodig om scherp te stellen. En laten die andere manieren nu net minder goed zijn, waardoor video-opnamen met spiegelreflexcamera's vaak zweven tussen scherp en onscherp beeld.


Er moest dus worden gezocht naar een andere methode om goed te kunnen filmen en die heet translucent mirror-techniek. Bestaat overigens al tientallen jaren, maar onder meer Sony heeft haar verbeterd. Hoe werkt het? Bij translucent-techniek is de spiegel doorschijnend gemaakt. Daardoor kan er licht op de beeldchip vallen en kan een deel van het licht worden omgeleid naar het fasedetectiesysteem. Resultaat: je kunt video-opnamen maken terwijl de scherpstelling optimaal functioneert.


Het effect is verpletterend goed. Video's geschoten met deze camera (in combinatie met de oude Minolta-lenzen - zie de aflevering van vorige week) zijn van filmische kwaliteit, doordat je fijn kunt spelen met scherptediepte-effecten. Maar ook de meegeleverde zoomlens (f 2,8/16-50 mm) levert beelden op van cinemakwaliteit.


Niet alle problemen zijn voorbij. Door de translucent mirror-techniek gaat er minder beeld naar de zoeker, waardoor je er minder door ziet. Dat heeft Sony opgelost door het gewone zoekerbeeld te vervangen door een elektronische versie, met een haarscherp (2,3 megapixel) oled-beeld. Voor een elektronische zoeker is deze opmerkelijk goed, maar het haalt het niet bij de ouderwetse variant. Ander nadeel: er valt ook minder licht op de beeldchip, wat gecompenseerd moet worden door software, wat met name onder slechte lichtomstandigheden leidt tot iets meer ruis.


Neemt niet weg dat deze camera zowel in de fotostand (24 megapixel) als met video (full hd) kwalitatief zeer goede beelden oplevert. Goed is ook het lcd-schermpje achterop, dat zich in allerlei posities (zelfs tot boven de camera) laat manoeuvreren. De prijs is er ook naar, zeker als je de veel betere 16-55 mm lens erbij wilt hebben. Voor 100 euro extra levert Sony een 18-55 mm lens bij de camera, maar die is eigenlijk niet goed genoeg. Maar je kunt ook alleen de body kopen en op Marktplaats of bijvoorbeeld op camerahotel.nl op zoek gaan naar een goedkope tweedehands Minolta-lens.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden