Filmbonzen Top20

Woensdag opent het 22e Nederlands Film Festival met de documentaire Ramses van Pieter Fleury. De dagen daarop komt de filmwereld bijeen om te praten over geldstromen, omroepen en de identiteit van de Nederlandse film....

(Dit jaar / vorig jaar / naam / aantal jaren)

1 - CEES VAN LEEUWEN, STEVEN VAN EIJCK, HERMAN HEINSBROEK 1

Nieuw binnen met superstip: het lot van de Nederlandse filmindustrie – fiscale voordelen, meer subsidie – is in handen van het cocktailtrio van de LPF. Staatssecretaris Cees van Leeuwen wil 'meer cultuur voor meer mensen'. En jazeker; de LPF-cultuurbaas heeft iets met film. In zijn wijnkelder ('dat is ook cultuur') liggen enkele mooie flessen van wijnboer Francis Ford Coppola. Van Eijck en Heinsbroek mogen de normen en waarden van de fiscale stimuleringsmaatregel voor privé-investeerders in Nederlandse films nader bekijken.

2 1 FELIX ROTTENBERG ( & TOINE BERBERS) 3

Het is bijna D-Day voor de voorzitter en de directeur van het filmfonds. Op het festival presenteren zij hun strategienota, waarin onder meer wordt ingegaan op extra subsidie voor succesvolle films, het belang van trailers en andere marktgerichte zaken. Nee, niet in paniek raken: Berbers heeft al tientallen malen laten weten dat juist 'de kwetsbare film' (zeg maar: zonder meiden in bikini) bij hem in goede handen is. Rottenberg dankt zijn hoge positie ook aan dat andere voorzitterschap: hij krijgt als voorzitter van het filmfestival van Rotterdam te maken met de cultuurpausen van leefbaar Rotterdam.

3 2 LAUGE NIELSEN 3

De Deen Nielsen, voormalig registeraccountant, is directeur van Pathé Nederland, de grootste bioscoopexploitant van Nederland. Pathé doet wat het wil: op de dag waarop het Nederlands Film Festival een werklunch voor de filmsector organiseert. viert de Franse exploitant de opening van alweer een megaplex: De Kuip in Rotterdam. Wedden dat de bioscoopboeren die middag in Rotterdam opduiken, en niet in Utrecht?

4 17 BURNY BOS 2

Burny Bus is producent van Annie M.G. Schmidtverfilmingen als Minoes en Ja Zuster Nee Zuster. Hij volgde Jean van de Velde op als intendant van het filmfonds, belast met het ontwikkelen van commercieel interessante films. Boekverfilmingen zijn Bos' belangrijkste troef, want Nederlandse films met veel bezoekers zijn meestal gebaseerd op een boek. Combineert een vriendelijk lach met rancuneuze trekken. Begin met hem niet over oude opdrachtgevers, zoals de AVRO. Toeval: vlak voor zijn benoeming als intendant kreeg zijn bedrijf van het fonds het groene licht voor Pluk van de Petteflet.

5 6 DE OMROEPDRAMATURGEN 3

Wie in Nederland een film wil maken, krijgt te maken met de smaak van Hilversum. Gevolg: regisseurs met een originele visie, zoals Eddy Terstall, stuiten op nooise clichés over doelgroepen en kijkcijfers.

6 5 EMILE FALLAUX 2

Wat de Federatie voor Filmbelangen wil zijn, is Emile Fallaux in zijn eentje: een effectieve lobbyist, die 'formeel of informeel soms opduikt'. Fallaux is schrijver van beleidsstukken. 'Zonder status', zegt hij. Zoals het een ware lobbyist betaamt.

7 8 SAN FU MALTHA & PIM HERMELING 3

Producent Maltha en distributeur Hermeling boeren goed met A-film, dat met Lord of the Rings miljoenen verdiende. A-Film verhuist in november naar Amsterdam-Noord, waar van een oude fabriek een heus filmcentrum wordt gemaakt. Maltha, altijd jagend op erkenning, zoekt zijn heil bij zowel hoge als lage cultuur. Hij kan wildenthousiast verhalen over Wendy van Dijk ('een echte filmster'), om daarna hoog op te geven over het Russische project van Nathalie Alonso Casale.

8 - JOOP VAN DEN ENDE 1

Over Joop de Veroveraar wordt steeds vaker met grote bewondering gesproken. Zeker sinds de oprichting van de VandenEnde Foundation, die jaarlijks miljoenen uitdeelt in de kunstwereld. Ryclef Rienstra, de directeur van de foundation, komt van het filmfonds. Dat maakt de filmwereld extra hijgerig.

9 7 GAMILLA YLSTRA 3

De architect van de belastingmaatregel die veel geld en veel mislukte films opleverde, hield als directeur van Fine bv (intermediair tussen geldschieters en filmmakers) lange tijd de hand op de knip. Nu de rust lijkt wedergekeerd, begint Fine bv alsnog geld te investeren. Uitgekiende planning? Of mosterd na de maaltijd?

10 10 DOREEN BOONEKAMP 2

Hoofdrolspeler in het sprookje over een vrijwilliger die het tot directeur van het NFF schopte. Wordt geroemd om haar diplomatieke krachten, al begint haar open benadering zich in haar nieuwe positie te wreken. De VARA beloofde het Gouden Kalverengala uitgebreid op tv te brengen, maar trok zich op het laatste moment terug. Zo gaat dat, in Hilversum.

11 24 JACQUES VAN HEIJNINGEN 2

Ex-directeur van het NFF leidt met succes het Rotterdams Fonds voor de Film en Audiovisuele Media, dat profiteert van de lethargie in Amsterdam en Hilversum; steeds meer makers lenen forse bedragen in Rotterdam, met als tegenprestatie dat ze in de havenstad hun geld uitgeven. Van Heijningen blijft zichzelf: in Cannes huldigt hij het principe dat het niet goed is voor de gezondheid om voor twaalf uur 's middags een film te zien.

12 3 JEAN VAN DE VELDE 2

Jean van de Velde zou dit jaar het vervolg op Soldaat van Oranje regisseren maar na een financieel conflict tussen producent Rob Houwer en financier Arteco leed het project schipbreuk. Hij kondigde vervolgens aan een Engelstalige thriller te gaan maken, The Murder of Madama Lefay. Voor de regie van Soldaat van Oranje II reduceerde Van de Velde zijn intendantenbaan tot een parttime-functie; hij begeleidt een drietal Nederlandse remakes van buitenlandse kassuccessen.

13 11 KRIJN MEERBURG 2

Meerburg runt bioscopen in Amsterdam, Den Haag en Rotterdam. Maar het blijft niet bij uitbaten alleen; hij is adviseur van C-Films, het filmdistributiebedrijf van Theo Challa en Marc Noyons, die op hun beurt als Adeco geld binnenhalen voor films als Lek, Wilde mossels, Babs, en Nynke. Verticale integratie heet dat in de grote mensenwereld. Of kartelvorming.

14 13 JOHAN NIJENHUIS & ALAIN DE LEVITA 2

'Een film moet de tijdgeest weerspiegelen, anders is het niks', luidt het adagium van het succesvolle succesvolle televisieduo Johan Nijenhuis en Alain De Levita. Hun bedrijf NL draai op volle toeren: Volle Maan komt eraan, net als Vlinders en Floris. Nijenhuis ('Ik ben nog niet rijp voor een film over een vijftigjarige violist') profileert zich graag als de outsider uit Twente, maar na het succes van Costa bleek hij de codes van het moderne zakenleven toch goed te kennen: iedereen die hem op weg had geholpen werd vriendelijk bedankt, waarna hij met De Levita voor zichzelf begon. Het nieuwste NL-project heet Millennium Baby's, over dertigers die carrière willen maken.

15 15 ANNEMIEKE GERRITSMA & JEANINE HAGE 2

De pinautomaten van filmland. Gerritsma, sinds de oprichting in 1988 directeur van het Stimuleringsfonds Nederlandse Culturele Omroepproducties, steunt films met 15,5 miljoen euro van de publieke omroepen. Hage, directeur van het CoBo-Fonds, draagt jaarlijks ruim tien miljoen bij aan coproducties tussen de publieke omroepen en onafhankelijke filmproducenten.

16 - SUZANNE VAN VOORST 1

Van Voorst, voorzitter afdeling film van de Raad voor Cultuur, kreeg dit jaar wel een hele leuke opdracht: ze moest het filmfonds intern doorlichten. Detail: ze is commissielid van datzelfde fonds. It's all in the family, nietwaar?

17 - SONJA DE LEEUW 1

De eerste benoeming van staatssecretaris Van Leeuwen: Sonja de Leeuw is per 1 september voorzitter van het Stimuleringsfonds Nederlandse Culturele Omroepproducties. Daarnaast is De Leeuw – zij werd voor iedere recente vacature in de filmwereld genoemd – nog altijd universitair hoofddocent film- en televisiewetenschap aan de Universiteit van Utrecht.

18 - CHRIS BROUWER 1

Brouwer, voormalig managing director van de distributeurs UIP, PolyGram en Meteor, is lid van de commissie lange speelfilm van het filmfonds. Filmmakers klagen over hem omdat hij bij elke subsidie- aanvraag vooral vragen stelt over de doelgroep van de film. Meester van de dubbelrol: Brouwer verdeelt subsidies én krijgt subsidies, onder meer als belangrijke pion in de financiële constructie van Volle Maan, die van het fonds een miljoen gulden ontving.

19 - MARC VAN WARMERDAM 1

Producent van de films van broer Alex, Diens Grimm (met hoofdrollen voor Jacob Derwig en Halma Reijn) leek lange tijd niet gemaakt te gaan worden, maar dankzij het lobby-talent van Marc creëerde het fonds een eenmalige regeling om de 'unieke artistieke reputatie' van filmmaker Alex een toekomst te bieden. Er volgde een extra investering van het filmfonds en andere partijen. De opnamen kunnen beginnen.

20 - HANS DE WOLF & HANS DE WEERS 1

De bazen van Egmond Film waren de grote winnaars van het afgelopen Kalverengala, met meerdere prijzen voor Nynke. De Wolf kon het niet laten de makers van Costa! een sneer te geven, om vervolgens dit jaar zelf Oesters van Nam Kee te produceren. 'Het is natuurlijk wel leuk dat wij als eerste de borsten van Katja hebben', zei De Wolf in Skrien, daarmee een commercieel inzicht prijsgevend waarop de makers van Costa! jaloers kunnen zijn.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden