Film over Apple's Steve Jobs heeft 'allure' van Microsoft

NEW YORK - Sinds de dood van oprichter Steve Jobs in 2011 is de Amerikaanse computergigant Apple aan het worstelen. Het aandeel heeft waarde verloren, het bedrijf moet zich in drie rechtszaken tegelijk verdedigen, de concurrenten rukken op, en het merk verliest zijn coole glans een beetje.


Nu is er Jobs, een biografische speelfilm over een van de belangrijkste ondernemers in de Amerikaanse geschiedenis. Vrijdag ging hij in roulatie in de VS, en de Apple-top zal ongetwijfeld hebben gehoopt op positieve publiciteit - een hype zoals de eerste iPhones veroorzaakten. De hoop blijkt tevergeefs. De film is neergesabeld als saai en plichtmatig: alweer een 'gebed aan het altaar van Steve Jobs', oordeelt BusinessWeek.


De Amerikanen waren lang voor zijn dood geobsedeerd door Steve Jobs, hier gespeeld door Ashton Kutcher. De bestseller Steve Jobs van Walter Isaacson diende als ondergrond voor de speelfilm.


Jobs was niet alleen uitvinder, maar ook selfmade filosoof en inspirator van generaties techno- logienerds. Sinds hij aan kanker overleed, rees zijn ster nog verder. Larry Ellison, de topman van electronicabedrijf Oracle, omschreef Steve Jobs onlangs als 'onze Edison', naar uitvinder Thomas Edison. Jobs was zo belangrijk voor Apple, dat Ellison betwijfelt of de onderneming zonder hem wel een toekomst heeft.


Daarom werd naar de zomerfilm uitgezien - en is nu de teleurstelling groot. 'Het moet worden opgemerkt dat Ashton Kutcher niet rampzalig is', aldus The Washington Post. 'Maar het is maar goed dat het verhaal halverwege de jaren negentig ophoudt.' Jobs is een weinig pakkende bedrijfsgeschiedenis geworden, schrijft The Post, terwijl de man Jobs zo'n interessante, mysterieuze figuur was.


Net als The Social Network (2010), over Facebookoprichter Mark Zuckerberg, concentreert Jobs zich op de cruciale periode in het leven van de briljante man: de jaren tussen zijn vroegtijdige vertrek van de universiteit en zijn triomfantelijke terugkeer naar Apple. Maar zijn complexe karakter blijft vlak, luidt een veel gehoorde klacht in de kritieken.


Gelukkig kan de Apple-oprichter - die zichzelf als visionair zag, in scherp contrast met de fantasieloze bureaucraten van eeuwige concurrent Microsoft - de recensie van The New York Times niet tot zich nemen. 'Het zou Steve Jobs tot waanzin drijven', begint deze krant zijn kritiek, 'dat de nieuwe film over zijn leven de sexappeal van een powerpointpresentatie heeft.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden