Film- en tv-stad Los Angeles heeft eindelijk behoorlijk mediamuseum

Het Museum voor Televisie & Radio in New York heeft zich tot opluchting van de televisie- en filmindustrie in Californië uitgebreid naar Los Angeles....

Van onze correspondent

Oscar Garschagen

LOS ANGELES

'Dat werd hoog tijd, want het is merkwaardig dat er in de hoofdstad van de film- en tv-industrie geen behoorlijk museum is over de media, die de afgelopen zeventig jaar de wereld onherkenbaar hebben veranderd. Los Angeles is toch het hart van de creatieve gemeenschap in televisie en film', meent museumdirecteur Robert Batscha.

Het nieuwe museum, gefinancierd met particulier geld, bevat naast de 'New Yorkse collectie' van 75 duizend radio- en televisie-programma ook nieuw materiaal van de jongere televisiemaatschappijen, zoals Cable Network News (CNN) en Fox. 'Niets is lastiger dan het opzetten van een museum over de geschiedenis van de radio. Televisie is een heel ander verhaal. Tegelijkertijd wilden wij voorkomen dat het een soort opslagplaats zou worden van programma's en memorabilia', aldus Batscha.

Dat is aardig gelukt. De expositie van kostuums en props is beperkt gehouden tot de maskers van Star Trek en de tekeningen van Abe Hirschfeld. De ontwikkelingen in de technologie zijn beknopt samengevat in een ultramoderne radio- en televisiestudio. Het grootste deel van het museum is ingeruimd voor een televisiezaal, een grote radiozaal en een computergestuurde bibliotheek.

In de bibliotheek kan met behulp van een computer elk gewenst radio- of televisieprogramma opgeroepen worden. Van de confrontatie tussen president Truman en generaal McArthur, het beroemde debat tussen de presidentskandidaten Kennedy en Nixon: vrijwel al het film- en videomateriaal van 45 jaar algemene en politieke geschiedenis is bewaard gebleven.

Wie geen tijd heeft voor een lang verblijf in het museum, diept met een druk op het toetsenbord de moord op Kennedy, de Mars naar Washington, de hoorzittingen over Watergate of de CNN-verslagen uit Bagdad uit het elektronisch archief.

Militaire en politieke geschiedenis wordt afgewisseld met een vaste serie over de opkomst van standup comedians op televisie. Anders dan in Europa spelen in de VS conferenciers een grote rol op televisie en niet alleen in de series. Ieder netwerk heeft eigen middag en avondshows en het kabelnetwerk HBO maakt veel tijd vrij voor nieuw talent in het clubcircuit.

Maar ook hier geldt dat wie geen tijd heeft voor het vaste programma, met behulp van de computer iedere komiek vanaf Groucho Marx, Jack Benny en Bob Hope op het scherm kan roepen. Dat levert de ontdekking op dat Robin Williams, ster in Mrs Doubtfire en de vermakelijke homofilm The Birdcage, als jonge stand up comedian minstens zo scherp en geestig was als Lenny Bruce, maar minder vloekte.

In de radio-luisterzaal wordt een keus uit vijf vaste programma's aangeboden, waaronder de geschiedenis van rock and roll, jazz en politieke en militaire ontwikkelingen. Hoe gefascineerd Amerika in de jaren veertig luisterde naar de verslagen uit Berlijn en Londen van CBS-correspondent Edward Murrow, wordt snel duidelijk. Murrow bezorgt de luisteraar met zijn verslagen over de bombardementen op Londen ook nu nog koude rillingen.

Ook is veel plaats ingeruimd voor de ontwikkeling van talkradio, het medium waar zich een belangrijk deel van de maatschappelijke discussie afspeelt en de opkomst van zogenoemde shock-jocks als Howard Stern, Don Imus en Bob Grant. Dit zijn radio-dj's die gespecialiseerd zijn in het choqueren van luisteraars en daarmee regelmatig grote, commercieel aantrekkelijke verontwaardiging veroorzaken.

De New Yorker Grant, de meest beluisterde radio-dj in New York, wekte bijvoorbeeld onlangs grote woede op met zijn opmerking dat hij zich even zorgen maakte toen hij hoorde dat iemand het Amerikaanse vliegtuigongeluk in Kroatië had overleefd. Grant, een buitengewoon platvloerse en xenofobe specialist in hate talk, zei even gevreesd te hebben dat minister Brown de overlever was, een opmerking die enorme verontwaardiging heeft gewekt.

Het enige wat ontbreekt in het Museum of Television in LA - en dat geldt ook voor het museum in New York - is dat dergelijke ontwikkelingen en het effect ervan op de stemming in het land niet in een context worden geplaatst. Maar waarschijnlijk, verzekert Batscha, zal dat wel gebeuren als de collectie wordt uitgebreid en aangepast.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden