file

Door wegwerkzaamheden neemt het aantal files toe. Heeft u last van file-pijn? Of ziet u juist de voordelen? Laat het weten!...

File-pijn? Zou het echt bestaan? Ik denk het niet. Het is niets anders dan een moment van rust en bezinning alvorens op het werk dan wel thuis aan te komen. Als je echt last hebt van file-pijn, zoek je wel een baan buiten de randstad of ga je dichterbij wonen. Eigenlijk is het probleem niet meer dan mannen die zeggen dat ze bij hun bedrijf niet in deeltijd kunnen werken. Het is gewoon een excuus om vrouwlief de luiers te laten verschonen en meer niet.

Steenwijk Wilfried Gerner

Wat is er eigenlijk gebeurd met het Easy Rider initiatief? Door ritpooling zouden automobilist en carpooler/lifter binnen een kwartier met elkaar in contact worden gebracht middels hun mobiele telefoon. Over een kwartier een rit nodig? Nu aanmelden en je krijgt bericht als er een rit beschikbaar is. Een plattegrond van de opstapplek en een beschrijving van de auto wordt meegezonden. De afrekening wordt verzorgd door de organisatie. Het leek een belofte van efficiënt gebruik van al die stoelen die zich dagelijks leeg over ons asfalt verplaatsen.

Leusden Roelof Schuiling

Filedetentie is de oplossing. Zet de helft van de automobilisten bij toerbeurt gevangen Doe het eveneens in gezinsverband – we pakken dan gelijk het tweede autootje mee.

Huizen A.J. van Bennekom

Een fulltime baan waarvoor een uur gereisd moet worden, kost al gauw zo’n tien werkweken per jaar extra. Terwijl het gezin en hobby‘s tegenwoordig ook een beroep doen op de vrije tijd, accepteert men lange reistijden als iets waar je mee moet leren leven. Velen passeren elke dag honderden andere filerijders in tegengestelde richting. Mensen met een gelijk beroep zouden door te ruilen van baan niet meer hoeven te reizen.

Waarom willen mensen niet dichterbij werken? Waarom niet op de fiets naar het werk?

De reiskostenvergoeding en het wegnemen van knelpunten in het wegennet houden het fileprobleem juist in stand – in plaats van het op te lossen. Laat mensen slechts meer dan een half uur voor hun werk reizen als het niet anders kan. En laat ze het anders zelf betalen. Dan zullen we zien hoe snel die baan dichtbij eigenlijk te vinden is.

Amsterdam Karen van Dalsem

Volgens mij kan het fileprobleem alleen opgelost worden met draconische maatregelen. Op snelwegen mag alleen nog gereden worden met meer mensen per auto. De ene dag mogen alleen auto’s met een even kenteken (cijfers bij elkaar optellen) de weg op, de volgende dag auto’s met een oneven kenteken. De enige uitzondering wordt gemaakt voor ambulances, brandweer en politie en voor het beroepsgoederenvervoer. Vrachtwagens mogen niet meer inhalen op de snelweg. In plaats van nieuwe wegen leggen we bij iedere oprit een grote carpoolplaats aan.

Hoogwoud Eva Annema

Twee dagen in de week mag de auto niet worden gebruikt. Deze dagen worden officieel vastgelegd middels een sticker op de voorruit. Mochten er mensen zijn die denken met een tweede auto de dans te ontspringen: slechts een auto mag per adres worden geregistreerd.

Cuijk Frans de Croon

Hierbij mijn oplossing van het fileprobleem in Nederland. Geef iedereen met een rijbewijs B na een examen de mogelijkheid om over te stappen op een 125 cc scooter. Deze biedt een redelijke bescherming tegen regen. Bovendien is de motorkleding tegenwoordig zo goed dat u kurkdroog op uw werk of afspraak aankomt. Nu alleen nog de politiek aan het werk zetten.

Ruurlo Joop van Vegten

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden