Files zijn in een jaar tijd met 11 procent gegroeid

Met het spoor gaat het goed, maar de fiets is minder populair, zo blijkt uit de Nationale Mobiliteitsmonitor...

Van onze verslaggeefster Kim van Keken

Dat het ministerie van Verkeer en Waterstaat barst van de ambities is inmiddels wel bekend. Dinsdag werd op Prinsjesdag de boodschap nog maar eens verkondigd: de files moeten – en gaan – verdwijnen, het spoor zal groeien en dat alles op een zo groen mogelijke wijze.

Terwijl die plannen werden rondgestuurd, kwam ook de Nationale Mobiliteitsmonitor 2007 uit – een bundeling onderzoeken verzameld door het ministerie. Daarin wordt nogmaals gewezen op de files, die de laatste jaren alleen groeiden.

Flink ook. Het aantal uren dat Nederland verloor in de file bedroeg vorig jaar 44 miljoen, een toename van 11 procent ten opzichte van 2005. Zes jaar daarvoor stond autorijdend Nederland ‘slechts’ 31 miljoen uren stil. ‘De groei van de mobiliteit leidt tot een toenemende druk op de bereikbaarheid, het milieu en de kwaliteit van de leefomgeving’, concluderen de samenstellers van de monitor.

De automobilist blijft dus oprukken, terwijl fietsen iets minder populair wordt. Het aantal afgelegde kilometers bij de zogeheten korte ritten (afstanden tot maximaal 7,5 kilometer) is in 2006 met 4 miljard kilometer afgenomen tot 14 miljard. Het ministerie noemt onder meer ‘culturele factoren’ die dit verlies veroorzaken (allochtonen fietsen minder graag dan autochtonen). Maar er zijn ook regionale verschillen: zo fietst in Heerlen 11 procent van de bevolking, maar in Muiden 51 procent. Ondanks bovenstaande analyse, durft het ministerie geen harde uitspraken te doen over de werking van zijn fietsbeleid. ‘Daarvoor is meer beleidsonderzoek nodig.’

Met de NS gaat het steeds beter, tenminste wat de punctualiteit (84,4 procent) betreft. Wel wil het ministerie het gevoel van veiligheid in het openbaar vervoer vergroten, en het aantal ‘incidenten’ verminderen. In de monitor is ook alvast de OV-chipkaart opgenomen, waarmee in Rotterdam al een tijdje is te reizen. Dat gaat goed, vindt het departement. Al hebben blinden en slechtzienden wel moeite met het systeem.

Successen heeft het departement de afgelopen jaren vooral geboekt op het gebied van de verkeersveiligheid. In 2006 verongelukten 811 mensen door ongevallen op de weg, in 2001 waren er nog 1083 verkeersdoden. In Gelderland hadden vorig jaar de meeste ongelukken met dodelijke afloop plaats: 100.

Het ministerie ziet, ondanks het veiliger wordende verkeer, een opvallende stijging van het aantal verkeersdoden onder fietsers (27 procent van het totaal), met name ouderen worden het slachtoffer. De ambitie is het aantal verkeersdoden in 2010 terug te brengen naar 750.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden